Polku -mallin työstämisen aloittaminen Kokkolan suomalaisen seurakunnan kasvatustyössäKokonaisuus kattaa neljä työstämiskertaa, joissa käytettävissä oleva aika oli noin 30min – 90 min. Jokaiseen kertaan sisältyy useampi työskentelykokonaisuus
Sovitaan Polun-prosessin aloittamisesta tiimin kanssa lähiesimiehen johdolla (tässä esimerkissä kasvatuksen tiimi, joka koostuu eri työalatiimeistä).
Työalatiimit kartoittavat toiminnan nykytilan ja tavoitteet ja lähettävät tiedot Polku-työskentelyä ohjaavalle työntekijälle (tässä esimerkissä Sirpalle) koostamista varten. Tiimin ohjeena on sijoittaa toiminnot oman työalan Polun ikäkausijaon mukaisesti
Työskentely 1. Yhteisen työskentelyn pohjana DialogitimanttiDialogitimantin neljä kärkeä:
Käydään yhteistä keskustelua Dialogitimantista, esimerkiksi: mitä ajatuksia heräsi?
Jokainen vastaa kirjallisesti kysymyksiin.
Yhteinen purku ja keskustelu. Tämä työskentely antaa viitteitä tai kertoo siitä suunnasta mihin on ensin suuntauduttava ennen Polun varsinaista työstämistä. Lisäksi se antaa Polun työstämiselle selkeitä tavoitteita, joista voidaan keskustella.
Jaotellaan seinäkuvina Polku ikäkausien mukaisesti siten, että tiimien tuotoksiin (toiminnot tavoitteineen) on lisätty myös ajankohtaiset työntekijäresurssit ja seurakuntalaisten määrä ko. ikäkaudella.
Työntekijät istuvat piirimuodostelmassa, minkä keskellä on vastattava-kysymys. Jokaisella useita Post-lappuja ja kynä. Kirjoitetaan yksi asia / lappu.
Kysymys: MILLAINEN TUNNELMA KUVAISI MIELESTÄSI OSALLISTUJALLE SYNTYNYTTÄ KOKEMUSTA? Eli millaisen kokemuksen/tunteen/olotilan toivot, että toimintaan osallistujalle jäisi tai millaisen kokemuksen kanssa hän lähtee kotiin? Osallistuja voi olla minkä ikäinen vain.
Purku: Yhteinen keskustelu siitä, millainen merkitys meille on osallistujalle välittyvällä kokemuksella? Kaipaammeko tunnelmakuvausta sille, mitä yhdessä toivomme osallistujalle välittyvän?
Laaditaan yhteinen tavoite seuraavalle kerralle.
Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa siitä, että Polku -toimintamalliin olisi ehtinyt tutustua. Ellei ole niin tässä vaiheessa olisi hyvä viimeistään tutustua.
Käydään läpi toimintamallia Polku -kuvien avulla yhteisymmärryksen lyötymiseksi.
Sijoitetaan kuvaan olemassa oleva toiminta. Esimerkiksi Polun ikäkausi kuvan alle tai vastaavasti ikäkausi teemojen alle
Käydään keskustelu ja ajankohtaisten asioiden / teemojen nivellyttäminen tähän hetkeen lattialla olevien kuvien pohjalta.
Laita pöydälle kuvia eri-ikäisistä ja värisistä ihmisistä, katsomusten edustajista, eri elämäntilanteessa olevista ihmisistä. Moninaisuus näkyviin sekä eri-ikäiset “vauvasta vaariin”. Kuvat voivat olla yksittäisiä, mitkä ovat saman aikaisesti kaikkien nähtävillä tai kerättynä yhdelle A4, joka jaetaan kaikille osallistujille.
Jokainen valitsee yhden henkilön kuvasta, antaa henkilölle nimen, iän ja miettii hänelle taustan. Kirjoitetaan asiat muistiin.
Purku yhteisesti: kerrotaan henkilötarinat
Jatketaan pienissä ryhmissä: Valitaan pariksi työkaveri kenen kanssa on vähiten tehnyt yhteistyötä. Katsotaan valitun henkilön silmin yhteistä toimintaamme ja vastataan kysymyksiin:
Jatketaan yhteisesti vielä keskustelua:
Ringin keskelle kysymys: ”KETKÄ OVAT IHMISIÄ, JOTKA OVAT KOSKETUKSISSA SEURAKUNTAMME KASVATUSTYÖN KANSSA?”
Jokainen kirjoittaa yhdelle Post-lapulle yhden ihmisryhmän. Tämän jälkeen ryhmittelemme yhdessä asiakasryhmiin.
Ryhmäkeskustelu: Valitaan parit. Parit valitsevat asiakasryhmistä yhden kenen silmillä katsoo olemassa olevaa toimintaamme.
Lattialla on esillä kaikki tämän kerran työskentelyt. Katsoessamme lattialle muodostunutta työskentelykokonaisuutta.
Mikä on toiveeni seuraavasta askeleesta Polulla?
Kirjoitetaan kaikki toiveet ylös ja valitaan yhdessä seuraavan kerran tavoite. Jos tulee useita, asetetaan yhdessä ne etenemisjärjestykseen.
Kerta rakentuu yhdessä luodun tavoitteen pohjalle. Sovimme, että työalakohtaisissa tiimeissä pohditaan ikäkauden toiminnat ja työalajoen väliset siirtymävaiheet seuraavaan ikäkauteen. Samalla katsotaan toimivat toiminnat ja aukkopaikat. Tuotokset toimivat keskustelun pohjana.
Käydään keskustelu:
Työskentelyn jatkaminen tiimin ollessa valmis syvällisempään asiakastietoisuuteen:
Herättelyä seurakuntalaislähtöisyyteen:
Viimeksi katsoimme eri toimintaan osallistujienprofiilien avulla yhteistä toimintaamme. Jos katsomme tämän hetken lattialle muodostunutta täydennettyä kuvaa seuraavien kysymysten avulla, millaisia huomiota teemme?
Viime kerran sovitut asiat jatkosta. Aihe valitiin lähiesimiehen kanssa.
Esitelellään osallisuuden käsitteen pohjalla olevat useimmin käytetyt teoriat hyvin lyhyesti Shierin porrasmalli ja Hartin tikasmalli, Lasten ja Nuorten keskuksen Osallisuuden polku -malli, THL:n sivulta toiminnan osallisuuden edistämisen malli ja Nuorten osallisuuden laatukriteerit.
Tavoitteena luoda yhteisen osallisuuden käsitteen muodostumiselle yhteinen lähtökohta ja pohja.
Keskustelua osallisuudesta ja sen mahdollisuuksista työssämme?