Perheiden jumalanpalvelukset

Iltarukous on lapsen ensimmäinen jumalanpalvelus

Lapsen kasvu jumalanpalveluselämään alkaa yhteisestä iltarukouksesta. Perhejumalanpalveluksia ja perhemessuja järjestetään seurakunnissa säännöllisesti. Niiden suunnittelussa otetaan huomioon eri ikäisten lasten ja aikuisten tarpeet.

Usein perhejumalanpalvelukset rakennetaan jonkin teeman ympärille. Lapset ja perheet voivat olla mukana suunnittelussa ja toteutuksessa. Teema voi nousta kirkkovuodesta tai vuoden kierrosta (ks. Kirkkovuosi Polulla). Myös perhe- ja päiväkerhojen sekä pyhäkoulujen hartaudet ja hiljentymishetket antavat lapselle kokemuksia yhteisestä hiljentymisestä.

Iltarukous on lapsen ensimmäinen jumalanpalvelus. Yhteinen iltahetki ennen nukkumaanmenoa luo turvallisuutta. Vanhemmat, isovanhemmat, kummit ja muu lähipiiri ovat lapsen kannalta hänen ensimmäinen seurakuntansa. Lapsi saa useimmiten kokemuksia myös koko seurakunnan jumalanpalveluelämästä juuri lähipiirinsä kanssa.

Kirkkojärjestyksen mukaan jokainen kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle. Lapsi osallistuu ehtoolliselle vanhempiensa tai jonkun muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa. Yksin ehtoolliselle tulevat lapset siunataan, samoin pienet lapset, jos heidän vanhempansa niin toivovat.