Reformatoriset kirkot

Skotlannin kirkko ja EKD

Kirkkomme on ehtoollis- ja saarnatuoliyhteydessä LML:n välityksellä sen luterilaisten jäsenkirkkojen kanssa. Muista reformatorisista kirkoista virallinen ehtoollis- ja saarnatuoliyhteys on voimassa Skotlannin kirkon kanssa vuodesta 1954, mutta käytännön ilmenemismuotoja sillä ei juuri ole. Käytännön ehtoollis- ja saarnatuoliyhteys kirkollamme on esim. Saksan evankelisen kirkon maakirkkojen kanssa, joiden joukossa on myös reformoituja ja unioituja kirkkoja. Tämän yhteyden virallinen perusta on v. 2002 Meissenin ja Porvoon sopimusten pohjalta laaditussa kirkkomme ja EKD:n yhteistyösopimuksessa. Kirkkomme ja EKD:n yhteistyötä tarkastellaan kolmivuosittain pidettävissä konsultaatioissa. Kesäkuussa 2018 Berliinissä järjestetty konsultaatio toteutettiin ensimmäistä kertaa kolmenvälisenä, kun mukana oli myös Ruotsin kirkko (Kommunikea 2018). Jatkossa konsultaatiot on tarkoitus toteuttaa aina kolmenvälisinä, seuraavan kerran Suomessa 2025.

Leuenbergin konkordia

Kirkolliskokous päätti v. 1977, ettei kirkkomme allekirjoita ”Euroopan reformatorisia kirkkoja yhdistävää” Leuenbergin konkordiaa (1973) sen sisältämien teologisten ongelmien vuoksi. Kirkkomme on kuitenkin ottanut osaa Leuenbergin kirkkoyhteisön (nykyisin Euroopan Protestanttisten Kirkkojen Yhteisö, EPKY) teologiseen työskentelyyn. Tämä on tarkoittanut esimerkiksi lukuisten lausuntojen antamista EPKY:n teologisista dokumenteista.

Dokumentaatio

Suomeksi: Mietintö Euroopan reformatoristen kirkkojen Leuenbergin konkordiasta 1974. Pieksämäki 1975. Konkordian teksti liitteenä 1.
Mietintö osa 1
Mietintö osa 2

Risto Saarinen (ed.), Ekumeeninen työkirja s. 212-222

Tomi Karttunen: Tarpeellista ja mahdollista? Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja Euroopan protestanttisten kirkkojen yhteisön jäsenyys, Teologinen Aikakauskirja 4/2009, s. 320-334