Suomen Vapaakirkko

Kirkkomme ja Suomen Vapaakirkon ensimmäiset viralliset neuvottelut käytiin vuosina 1983-1984: Loppukommunikea 1983-1984, Slutkommuniké 1983-1984. Neuvottelun tuloksena kirkot päättivät perustaa säännöllisesti kokoontuvan neuvottelukunnan. Toimikauden 2023-2024 luterilaiset jäsenet.

Neuvottelukunnan tehtävänä on “seurata kirkkojen välisten suhteiden kehitystä ja tehdä tarvittaessa esityksiä kirkkojensa asianomaisille elimille sekä keskustella muista kumpaakin osapuolta kiinnostavista kysymyksistä, esimerkiksi kirkkoja ja uskonnollisia yhdyskuntia koskevasta lainsäädännöstä ja maamme uskonnollisesta tilanteesta. Kumpikin osapuoli saattaa tärkeinä pitämänsä näkökohdat oman kirkkonsa asianomaisten elinten tietoon”.

Yhteisissä seminaareissa ja neuvottelukunnan kokouksissa on käsitelty myös opillisia kysymyksiä (kaste, raamattukäsitys, vanhurskauttaminen), mutta pääasiassa aiheet ovat liittyneet käytännön yhteistyökysymyksiin (uskonnonopetus, väestörekisteriasiat, yhteisövero, kirkon ja valtion suhteet, hautausmaat, uskonnonvapauslaki).

Kasteyhteenveto 2018

Suomen Vapaakirkon ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon neuvottelujen kolme vuosikymmentä: SVK-SELK 30v

Raamattu, kristillinen elämä ja teologia. Luterilaisia ja vapaakirkollisia näkökulmia.

Muualla verkossa

johtava asiantuntija