Suomen helluntaiherätys

Suomen ev.-lut. kirkon ja Suomen helluntaiherätyksen ensimmäiset viralliset neuvottelut pidettiin vuosina 1987-1989: Päätösasiakirja 1987-1989. Neuvotteluissa aiheina olivat toisaalta eräät keskeiset kristinopin kohdat kuten kaste, Raamattu ja usko, seurakunta ja kirkko, ja toisaalta kirkkojen elämään ja käytäntöön liittyvät kysymykset kuten kaksoisjäsenyys, avioliittoon vihkiminen, hautaansiunaaminen, uskonnonopetus ja kirkollisvero.

Yhteinen neuvottelukunta perustettiin vuonna 1996 viideksi vuodeksi, ja se on kokoontunut kahdesti vuodessa. Toimikauden 2023-2024 luterilaiset jäsenet.

Suomen ev.-lut. kirkon ja Suomen Helluntaikirkon yhteinen sovintotapahtuma järjestettiin syksyllä 2018. Helluntaiherätyksen syyspäivillä Helsingissä 4.10. solmittiin sovinto helluntailaisten ja luterilaisten välille. Sovintotapahtumassa luterilaista kirkkoa edustanut arkkipiispa Tapio Luoma ja helluntaiherätystä edustanut pastori Klaus Korhonen pyysivät anteeksi omien kirkkokuntiensa puolesta. Samalla iloittiin nykyisissä luterilaisten ja helluntailaisten keskusteluissa vallitsevasta sovinnon ja yhteyden hengestä, jota halutaan edelleen vahvistaa.

Ajatus sovintotapahtumasta syntyi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen helluntaiherätyksen yhteisessä neuvottelukunnassa muutama vuosi sitten. Erityisesti helluntailais-luterilaisten suhteiden pitkäaikainen vaikuttaja Klaus Korhonen ideoi molemminpuolista, ilmaa puhdistavaa anteeksipyyntöä.

Yhteenveto neuvottelukunnassa 2010-11 ehtoollisopista käydystä keskustelusta: Yhteenvetoa ehtoolliskeskusteluista 2010-11.

Kasteyhteenveto 2018

Lutheran-Pentecostal Baptism Finland 2018

Evankeliumin julistaminen tänään. Luterilaisia ja helluntailaisia näkökulmia

Muualla verkossa