Kansainvälinen luterilais-ortodoksinen dialogi

Luterilaisen maailmanliiton ja ortodoksikirkkojen yhteisen komission teologinen dialogi käynnistyi Espoossa vuonna 1981. Se on ollut vuorovaikutuksessa paikallisten luterilais-ortodoksisten dialogien kanssa, niin että paikallisesti on voitu hyötyä kansainvälisestä keskustelusta ja päinvastoin.

Esimerkiksi vuonna 1998 Sigtunan kokouksessa komission suomalaisjäsenenä toiminut piispa Kalevi Toiviainen välitti keskusteluraporttiin tuloksia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Venäjän ortodoksisen kirkon pelastusoppia käsitelleistä oppikeskusteluista. Toiviaisen lisäksi komission suomalaisjäseniä ovat olleet Eeva Martikainen ja Risto Saarinen (1994–) sekä Heta Hurskainen (2018–). Komission seuraavina teemoina ovat todennäköisesti luominen ja pneumatologia (oppi Pyhästä Hengestä).

Asiakirjoja suomeksi

Kansainvälinen luterilais-ortodoksinen yhteiskomissio, Durau, Romania, 2004: Kirkon mysteeri. C. Kaste ja mirhavoitelu kirkollisen initiaation sakramentteina.

Kansainvälinen luterilais-ortodoksinen yhteiskomissio, 1998: Auktoriteetti kirkossa ja kirkon auktoriteetti ekumeenisten kirkolliskokousten valossa. C. Pelastus: armo, vanhurskauttaminen ja synergia.

Kansainvälinen luterilais-ortodoksinen yhteiskomissio, 1993: Auktoriteetti kirkossa ja kirkon auktoriteetti. A. Ekumeeniset kirkolliskokoukset

Muualla verkossa

johtava asiantuntija