Valtionrahoitus seurakunnille eräisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin

Vuodesta 2016 alkaen yhteisövero-osuuksien tilittäminen seurakunnille lakkasi ja tilalle tuli valtion talousarviomäärärahoista maksettava rahoitus.

Rahoituksella rahoitetaan seurakuntien lakimääräisiä tehtäviä; hautaustointa, väestökirjanpidon tehtäviä ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpitoa. Lakiin kirjatun rahoituksen kuluttajahintaindeksiin sidottu määrä on 114 miljoonaa euroa, joka tilitetään Kirkon keskusrahastolle. Osa summasta jaetaan suoraan seurakuntatalouksille käytettäväksi edellä mainittuihin tarkoituksiin ja osa jaetaan avustuksina seurakuntatalouksille.

Valtionrahoituksen käyttö ja tilittäminen seurakunnille vuonna 2023

Valtionrahoituksen määrää korotettiin indeksillä vuodeksi 2023 ja se on noin 122,7 miljoonaa euroa. Valtio maksaa summan Kirkon keskusrahastolle (Kirkkohallitus).

Kirkkohallitus käyttää summasta kirkolliskokouksen jakopäätöksen mukaisesti 2,4 miljoonaa euroa Kirjurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä jakaa noin 7,4 miljoonaa euroa seurakunnille rakennusavustuksina.

Loppuosa hieman vajaa 112,5 miljoonaa euroa tilitetään seurakunnille seurakuntataloutta vastaavan kunnan asukasluvun mukaisessa suhteessa. Jako tapahtuu kunnan väkiluvun mukaan siten, että vuoden 2023 rahat jaetaan viimeisen vahvistetun väkilukutiedon eli tilanteen 31.12.2021 perusteella. Sama laskentatapa jatkuu vuosittain, eli käytetään maksuvuodesta katsottuna toissavuoden viimeisen päivän väkilukutietoja.

Alla olevat valtionrahoituksen jakoa seurakuntatalouksille koskevat taulukot eivät ole saavutettavassa muodossa.