Kaikki artikkelit

16.8.2022

Oikeudenmukaisuus avaimena onnistuneeseen fuusioon

Kuva: Hanna Salomäki. Högakustenbron Ruotsissa.

Kirkossa on meneillään muutosvaihe, johon liittyy myös monia rakenteellisia päätöksiä. Muutosten hyvä johtaminen edellyttää yhdistymisprosessien sudenkuoppien tiedostamista.

Oletko tavannut seurakunnan työntekijän, joka useita vuosia seurakuntaliitoksen jälkeen kertoo kokemastaan epäoikeudenmukaisuudesta muutoksessa? Tai johtajan, jonka kertomus muutoksesta on päinvastainen? Nämä kokemukset eivät ole poikkeuksellisia sen enempää kirkon kuin muidenkaan yhteisöjen muutosprosesseissa. Sosiaalipsykologian tutkimuksessaan Hakonen, Lipponen, Kaltiainen ja Kupiainen (2015) ovat nostaneet oikeudenmukaisuuden onnistuneen fuusion keskeiseksi elementiksi. 

Oikeudenmukaisuus on keskeinen tekijä muutosprosessin kaikissa vaiheissa. Kirjoittajat korostavat, että tärkeää on nimenomaan koettu oikeudenmukaisuus – ei siis se, miltä muutos paperilla näyttää, vaan mikä on henkilöstön tulkinta prosessista. Reiluus ja arvostus viestivät työntekijälle heidän merkityksestään organisaatiossa ja vaikuttavat työhön sitoutumiseen. Tutkimuksen tulokset perustuvat kolmen Suomessa tehdyn kyselytutkimuksen sekä laajan kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden löytöihin.

Meneillään olevassa muutosvaiheessa kirkossa tehdään myös monia rakenteita koskevia päätöksiä. Tälläkin hetkellä on meneillään useita seurakuntaliitoksia. Hyvin johdetun muutosprosessin aikana voidaan löytää onnistuneesti uusia tapoja tehdä työtä. Toisaalta muutosprosesseissa saadut huonot kokemukset voivat paitsi lamauttaa lyhytaikaisesti työntekoa myös heikentää työhön sitoutumista pitkäänkin. Siksi on tärkeää tiedostaa yhdistymisprosessien sudenkuopat. 

Hakosen ja kumppaneiden tutkimushankkeessa kulmakiviksi oikeudenmukaisuuden ohella nousivat kokemus ylimmän johdon luotettavuudesta ja muutokseen liittyvien uhkien hallinta. Työn muutokseen liittyvä stressi ja uhan tunne voi vähentyä, jos prosessi koetaan oikeudenmukaiseksi. Työntekijät tekevät fuusiotilanteissa omia arvioitaan ylimmästä johdosta ja sen luotettavuudesta. He arvioivat johdon heijastamaa arvomaailmaa, halukkuutta huomioida työntekijöiden intressejä sekä osaamista ja kykyä päätöksentekoon niin organisaation kuin työntekijöiden kannalta. Mikäli johto koetaan luotettavaksi, syntyy luottamusta muutokseen.

Koetun oikeudenmukaisuuden, ylimmän johdon luotettavuuden sekä uhkien hallinnan kautta syntyy mahdollisuus onnistumiseen: henkilöstön samastumiseen uuteen organisaatioon. Tällä on puolestaan monia myönteisiä seurauksia: työn imu, toimivat suhteet osapuolten välillä sekä tavoitteiden saavuttaminen. Miten tällaiseen hyvän kierteeseen voitaisiin päästä? Avaimet vaikuttavat melko yksinkertaisilta: rehellinen kommunikaatio, osapuolten kuunteleminen ja huomioiminen sekä hyvä suunnittelu. 

Huomion arvoista on se, että yhdistymisprosessi on pitkällinen prosessi. Työntekijöiden näkökulmasta yhdistyminen ei ole taputeltu silloin, kun fuusio virallisesti astuu voimaan, vaan he tarvitsevat aikaa muutokseen sopeutumiseen. Usein uuteen organisaatioon samaistuminen tapahtuu vuoden, kahden päästä fuusion toteutumisesta. Mielenkiintoista on, että oikeudenmukaisuuden merkitys jopa vahvistuu prosessin kuluessa ja on avain myös uuteen organisaatioon samastumiseen.

Työelämän muutokset monimuotoisessa ja verkottuneessa maailmassa ovat arvatenkin kasvamaan päin. Myös työelämätaitoja on hyvä viilata. Työelämätutkijat korostavat tulevaisuuden työntekijöiden tärkeiksi kyvyiksi valmiutta muutoksiin, verkostoitumistaitoja ja asiantuntemuksen jakamista. Koulutuksen ajankohtainen tehtävä onkin valmentaa niin johtajia kuin työntekijöitä lisääntyvien muutosprosessien varalle.

Kirjallisuutta:

Hakonen, Marko; Lipponen, Jukka; Kaltiainen, Janne & Kupiainen, Olli-Jaakko (2015): Fuusiot henkilöstön näkökulmasta: Opas onnistuneeseen fuusioon ja Case Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto. Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2015:17. Helsingin yliopisto.

Rautio, Pekka (2013): HY väitös: Seurakuntien yhdistymisprosessilla monia myönteisiä vaikutuksia asiakaslähtöisyyteen. Teologia.fi.

Lehtinen, Satu: Millä taidoilla pärjää työelämässä 2030-luvulla? Työpiste-Verkkolehti 4.5.2021.

Kirjoittaja:


Hanna Salomäki

Johtaja, Kirkon tutkimus ja koulutus

Takaisin sivun alkuun