Aineistoa ja materiaaleja – kansainvälisyys ja globaalikasvatus

Kuvassa iloisia ihmisiä piirissä, toinen käsi keskelle ojennettuna. Taustalla monivärinen maalaus.

Kestävä tulevaisuus – Agenda 2030 talkookirja
Kirja tarjoaa tiedollisia ja hengellisiä näkökulmia Agendan sisältöihin sekä virikkeitä yhdessä tekemiseen ja vaikuttamiseen.

Changemakerin materiaalipankki
Kirkon Ulkomaanavun Changemaker-verkoston sivuilta löydät materiaalit globaalikasvatuksen ja nuorten vaikuttamistoiminnan tueksi. Materiaalit sisältävät runsaasti toiminnallisia harjoitteita sekä pohdintatehtäviä. Materiaalien nettiversiot sekä fyysisten materiaalien tilauslomakkeen löydät Changemakerin nettisivuilta.

Oikeudenmukaisempaa maailmaa: Ekumeeninen vastuuviikko
Vastuuviikko on Suomen kaikkien kirkkojen ja monien kristillisten järjestöjen ihmisoikeuskampanja, jossa kirkot toimivat oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Valmiit vinkkireput: Globaalikasvatus – Fingo
Sivulle on koottu teemoittain vinkkejä ajankohtaisten aiheiden käsittelyyn. Teemoina rasisminvastaisuus, ilmastonmuutos, demokratiakasvatus ja pakolaisuus.

Globaalit silmälasit -polkuaineisto
Jokaisella seurakunnalla on suora yhteys maailmalle ja kirkkoihin siellä. Globaali-näkökulma syventää tätä yhteyttä ja tarjoaa kirkon kasvatustyöhön toimintamahdollisuuksia rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa kaikille.

Evankelis-luterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä
Globaalikasvatusmateriaalia alakouluikäisille.

Globaalikasvatusmateriaaleja: Kirkon Ulkomaanavun aineistopankki
Kirkon Ulkomaanavulla on runsaasti diakonia- ja globaalikasvatusmateriaaleja, jotka tukevat seurakuntien työtä ja oppilaitosten globaalikasvatusta. Voit ladata materiaalit (mm. hartaudet ja työskentelyt) käyttöösi.

Videoita ja muuta mediasisältöä: Medialähetysjärjestö Sanansaattajat (Sansa)
Sanansaattajat on radio- ja tv-työhön erikoistunut lähetyksen osaaja. Aineistossa videoita, kirjeitä, katsauksia ja muuta materiaalia.

Näkymättömät rajat
Näkymättömät rajat on työskentelymateriaali, jonka avulla edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta seurakunnissa. Materiaali pohjautuu Luterilaisen Maailmanliiton linjaukseen sukupuolten välisestä oikeudenmukaisuudesta.

Ideoita rippikouluihin ja nuorisotyöhön: Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys (Sley)
Näkökulmia, videoita ja toiminnallisia tehtäviä lähetystyön tematiikasta. Materiaali on suunnattu ensisijaisesti rippikouluihin, mutta sovellettavissa myös muuhun nuorisotyöhön.

Aineistoa ja materiaalia: Suomen Lähetysseura
Monenlaista aineistoa ja materiaalia kasvattajille käytettäväksi sekä seurakunnissa että kouluissa varhaiskastatuksesta aina yläkoulu- ja lukioikäisille. Globaalikasvatusportaalista voi etsiä aineistoa myös teemakohtaisesti.

Videoita, kuvia ja esityksiä: Suomen Pipliaseuran aineistot
Pipliaseuralla on aineistoina videoita, kuvia ja Powerpoint-esityksiä kansainvälisyys-sivulla. Aineistot löytyvät kunkin alueen linkin alta. Runsaasti videoita myös youtubessa. Kannattaa tutustua myös vuositeemaan.

Taksvärkki-keräys – Taksvärkki Ry
Taksvärkki ry edistää kehitysmaiden lasten ja nuorten elinoloja ja ihmisoikeuksia. Kampanjoillaan Taksvärkki kannustaa suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen. Taksvärkin tuottamat globaalikasvatusmateriaalit kuten lyhytdokumentit, videoklipit ja aamunavaukset ovat vapaasti käytössänne.

Toivoa ja toimintaa
Toivoa ja toimintaa -materiaaleissa käsitellään kestävää kehitystä, siihen liittyviä tunteita sekä sitä, miten kouluissa voidaan toimia ja vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta. Materiaalit on tarkoitettu yläkouluissa ja toisella asteella toimiville eri oppiaineiden opettajille, mutta ne hyödyttävät myös muita kasvattajia. Materiaali on käytössäsi avoimesti ja ilmaiseksi, lämpimästi tervetuloa hyödyntämään sitä!

Yhteisvastuun virikeaineisto: (kohdasta Materiaalit)
(Käyttäjätunnus: yhteisvastuu, salasana 2014 (kuluvan vuoden vuosiluku)
Yhteisvastuukeräys tuottaa vuosittain yhteistyössä Kirkon Ulkomaanavun kanssa globaalikasvatusmateriaalia seurakuntien käyttöön. Virikeaineisto sisältää valmiita päivänavauksia, hartauksia sekä askartelu- ja toimintavinkkejä kaikenikäisille. Virikeaineiston avulla kerrot kätevästi kuluvan vuoden Yhteisvastuukeräyksestä ja sen kohteista.