Kirkkovuoden tunnuskuvat

Taiteilija Anniina Mikaman laatimat kirkkovuoden tunnuskuvat perustuvat pääosin evankeliumikirjan ensimmäisen vuosikerran teksteille. Ne syventävät kirkkovuoden pyhäpäivien sanomaa. Kuvien kehysaiheet ja värit ilmentävät kirkkovuoden kausien erityisluonnetta.

Kuvassa avoin kämmen, jonka päällä kesäinen maisema. Kuvassa teksti: Jätä taakkasi Herran käteen, Hän pitää sinusta huolen.
Kirkkovuoden kuvat. 16. sunnuntai helluntaista.

Kirkon kuvapankissa on kuvista eri kokoisia versioita eri käyttötarkoituksiin. Kuvat löytyvät kuvapankista helpoimmin hakusanalla Mikama. Kuvat saa kirkkovuoden mukaiseen järjestykseen valitsemalla oikean yläkulman Lajittelu-valikosta vaihtoehdon “Tietueen nimi” ja vaihtamalla sen jälkeen tarvittaessa lajittelusuuntaa Lajittelu-valikon oikealla puolella olevasta nuolesta.

Jokaisesta kuvasta on kaksi versiota: kehystekstillä ja ilman kehystekstiä. Niistä voi valita kulloiseenkin käyttötarkoitukseen sopivan version. Kirkon kuvapankissa olevia kuvia saa käyttää hyvän tavan mukaisesti kirkkoon ja sen toimintaan liittyvän tiedonvälityksen yhteydessä, esimerkiksi esitteissä, nettisivuilla ja julkaisuissa.

Kuvien käyttö on maksutonta. Taloudelliseen hyötymistarkoitukseen kuvia ei kuitenkaan saa käyttää ilman eri sopimusta. Kuvan lähde on ilmoitettava vakiintuneen tavan mukaisesti (Anniina Mikama / Kirkon kuvapankki).

Kuvista on ilmestynyt myös julkaisu Kirkkovuosi ja sen pyhien tunnuskuvat. Julkaisu avaa kuvien tausta-ajattelua ja teologiaa. Julkaisun on tarkoitus olla avuksi pyhien tekstien mietiskelyssä ja esimerkiksi saarnan valmistamisessa ja rippikouluopetuksen valmistelussa.

Ladattavasta pdf-tiedostosta voi tulostaa yksittäisen pyhäpäivän aukeaman, joka sisältää kuvan ja siihen liittyvän selitystekstin.

Voit ladata julkaisun tästä:

Kirja on saatavilla myös painettuna kirjana. Kustantaja: Väyläkirjat, ISBN 9789527375006