Viestintä on vaikea laji

2/2021

Jälleen kerran on tullut kantapään kautta koettua, että viestintä on vaikea laji. Olemme koko alkuvuoden valmistelleet KiT:ssä ja pääsopijajärjestöjen kesken erityisesti työnantajan ja työntekijöiden edustajille tarkoitettujen Kirteko-tapaamisten toteuttamista. Olemme työstäneet Tulevaisuuden työelämä tehdään yhdessä -teemaa toteuttavan ja yhteiseen vuoropuheluun innostavan viiden tapaamisen sarjan. Niistä neljä ensimmäistä järjestetään webinaareina, aloitus on perjantaina 16.4., ja viimeinen toivottavasti livenä lokakuun lopulla. Olemme myös viestineet tapaamisista eri kanavissa.

Aikamoinen yllätys ja jopa järkytys sitten oli, kun kuulin ensimmäisen tapaamisen ohjelmaan osallistuvan henkilön kysyvän jokin aika sitten, että miten me oikein markkinoimme tapaamisia. Kysymys ei sisältänyt arvostelua vaan pikemminkin huolta. Se johtui siitä, ettei kukaan kysyjän tuntemista työnantajaedustajista ollut vielä kuullut tapaamisista mitään. Ja heitä oli useampia.

Kysymys oli tarpeellinen ja tuli oikeaan aikaan. Se sai miettimään, kuinka tärkeää viestien toistaminen ja välittäminen eri kanavissa on. Enää ei riitä nettisivut ja perinteinen KiT:n yleiskirje. Senkin sisältämiä viestejä on jaettava muun muassa kit.fi-sivujen ajankohtaisissa, KiT:n Facebook-sivuilla ja KiT:n uutiskirjeessä. Tällainen eri kanavissa jakaminen toteutuu tässäkin uutiskirjeessä. Se sisältää useampia asioita viimeisestä KiT:n yleiskirjeestä. Tärkeää on, että ne teistä, jotka olette seurakuntien työnantajaedustajia, olette tietoisia kaikista KiT:n käyttämistä viestintäkanavista. Siten te voitte parhaiten varmistaa kirkon työmarkkina-asioissa ajan tasalla pysymisen.

Keskustelukumppanini kysymys sai miettimään myös palautteen merkitystä viestijälle. Edellä mainituista viestintäkanavistamme lähes kaikki ovat yksisuuntaisia, mahdollistavat viestin välittämisen KiT:sta päin. Jää arvaamisen ja erillisen selvityksen varaan kuinka moni työnantajaedustajista on viestimme avannut. Vuorovaikutteisempaan viestintään olemme pyrkineet KiT:n Facebook-sivujen kautta. Sen käytössä on vielä kuitenkin kehitettävää. Saisimmeko siihen teiltä tukea: peukuttakaa viestejämme ja käykää tykkäämässä sivusta, niin saamme käsityksen, kuinka viestimme tavoittavat teitä. Niin ja kyllä kommenttikenttääkin voi käyttää. Palautteen antamisesta on muuten hyviä vinkkejä Aikuisten oikeesti -podcastissa ja Tulevaisuuden työelämätaidot -verkkovalmennuksessa.

Kirteko-tapaamisisista viestintää olemme edellä kerrotun kysymyksen jälkeen tehostaneet. Harmillista, mutta vielä se ei näy ilmoittautumisluvuissa. Viestintämme siis jatkuu. Kirkkoherrat ja talousjohto tulevat lähiaikoina saamaan tapaamisiin kutsun myös sähköpostin kautta. Toiveemme teille on, että välitätte kutsua myös työpaikkanne työntekijöiden edustajille, luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille, ja tulette mukaan isommalla porukalla. Tapaamiset ovat maksuttomia ja ohjelma hyvä, vaikka sen itse sanonkin. Uskon, että mitä enemmän teitä on mukana niin sitä parempia tapaamisista tulee ja sitä laadukkaampaa aineistoa saamme koottua kirkon kestävän työelämän tiekarttaa varten. Se on yksi Kirteko-tapaamisten tavoitteista.

Oili Marttila
neuvottelupäällikkö, Kirkon työmarkkinalaitos