CITIUS, ALTIUS, FORTIUS – koronasta olympialaisiin

3/2021

Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin on olympialiikkeen voimaannuttava tunnuslause. Elämme olympiavuotta, vaikkei sitä varmaan moni tässä koronakurimuksessa muista. Kukin meistä on todennäköisesti seurannut tautitapausten määrää, sairaalahoidossa olevien lukumäärää ja rokottamisen edistymistä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Tuorein keskustelu julkisuudessa onkin käyty rokotejärjestyksestä, josta on esitetty monenlaisia käsityksiä. Yhteisesti ja yhtenäisesti työnantaja- ja työntekijäjärjestöt ovat syksystä lähtien pyrkineet vaikuttamaan sosiaali- ja terveysministeriöön, jotta työterveyshuolto otettaisiin mukaan rokotustalkoisiin.

Alun perin ennakoitiin tilannetta, joka voi toukokuussa olla totta, eli että Suomeen saapuu viikoittain satojatuhansia rokoteannoksia. Tällaisessa myönteisessä tilanteessa on tarpeen varmistaa, että kaikki mahdolliset rokottavat tahot ovat käytettävissä. Mitä nopeammin ja kattavammin rokotukset etenevät sitä vähemmän tilaa jää virukselle muuntua, eikä terveydenhuollon kapasiteetti vaarannu ja yhteiskuntaa voidaan järjestäytyneesti avata ja rajoituksista luopua.

Tätä taustaa vasten Kirkon työmarkkinalaitos antoi suosituksen, jossa nostettiin esiin mahdollisuus ottaa kevään 2021 koronarokotus osaksi työterveyspalvelua. On selvää, että kun yksityisen sektorin mukaantulo riippuu täysin kunnan omista päätöksistä ei tällaista palvelua voi taata kaikille työterveyshuollon yksityisille toimijoille. Emme myöskään tunne paikallisia tilanteita esimerkiksi sen suhteen, kuinka nopeasti ja kattavasti rokottaminen on kussakin kunnassa jo edennyt. On siis monia syitä miksi KiT:n suositus on todellakin ”vain suositus”. Jos vaikuttaa siltä, että seurakunnan näkökulmasta yhteistyö rokottamisessa oman työterveyshuollon kanssa on a) mahdollista b) nopeuttaa rokottamista, kannattaa mahdollisuuteen ehdottomasti tarttua. Toki tämä järjestely maksaa enemmän kuin kunnan järjestämä ilmainen rokottaminen. Mutta yleisesti yhteiskunnan kannalta nopea rokottaminen on erittäin tärkeää. Työpaikoilla päästään järjestäytymään ja miettimään ”uutta normaalia” nopeammin, jos rokotukset edistyvät joutuisasti. Läsnäolo olisi jälleen mahdollista lähes aiemmin totutusti. Samoin rokotusmyönteisyyden vahvistaminen on merkityksellistä, jotta 70 %:n rokotekattavuus saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti siinä vaiheessa, kun rokotteita on yllin kyllin tarjolla.

Olympialaiset Tokiossa alkavat 23. heinäkuuta. Tehkäämme kaikkemme, että tuohon päivään mennessä Suomen rokotekattavuus olisi mahdollisimman lähellä tavoitetta tai jopa ohittanut sen.

Anna Kaarina Piepponen
työmarkkinajohtaja, Kirkon työmarkkinalaitos