Yleiskirje A11/2020

22.10.2020

Osaamista ja tutkintoja kiinteistö- ja kirkonpalvelustyön ja hautausmaatyön tehtäviin

Seurakunnat ja seurakuntayhtymät voivat varmistaa kiinteistö- ja kirkonpalvelustyön ja hautausmaatyön tehtävissä tarvittavan osaamisen asettamalla virkaan tai tehtävään valittavista etusijalle sellaiset henkilöt, joilla on tehtävään soveltuva toisen asteen ammatillinen tutkinto.

Ammatillisia tutkintoja on tutkintojärjestelmässä tällä hetkellä reilut 160. Kaikki niistä ovat laaja-alaisia ja joustavia ja ne myös tarjoavat valinnan mahdollisuuksia erikoistua tutkinnon sisällä. Niissä on myös useampia, jotka tarjoavat osaamista seurakuntien ja seurakuntayhtymien kiinteistö- ja kirkonpalvelustyön ja hautausmaatyön tehtäviin. Joitakin tällaisia tutkintoja on lueteltu alla.

Työnantajan on suositeltavaa selvittää kulloiseenkin tehtävään parhaiten soveltuvaa osaamista tarjoavaa tutkintoa Opetushallituksen vahvistamien tutkinnon perusteiden (ePerusteet) avulla. Ajantasainen tehtävänkuvaus on myös hyödyksi sopivan tutkinnon löytämisessä.

Kiinteistö- ja kirkonpalvelustyöhön ja hautausmaatyöhön sopivaa osaamista tarjoavat mm. seuraavat ammatilliset tutkinnot:

Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän tutkintoja, niiden osia ja pienempiä kokonaisuuksia voi hyödyntää myös palveluksessa olevan henkilöstön osaamisen kehittämisessä.

Lisätietoa ammatillisista tutkinnoista löytyy Opetushallituksen ePerusteet-palvelusta. Koulutustarjonnasta voi saada tietoa opintopolku.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -portaalista. Tietoa kirkon alan ammateista ja niissä vaadittavasta osaamisesta ja tutkinnoista on seuraavilla nettisivuilla: evl.fi/ammatit ja evl.fi/tutkintopaatokset. Sivuja täydennetään parhaillaan mm. kiinteistö- ja kirkonpalvelustyön osalta.

Työmarkkinajohtaja            Anna Kaarina Piepponen

Neuvottelupäällikkö           Oili Marttila