Rekrytointiprosessi

Seurakunnissa henkilöstöä on sekä virkasuhteessa että työsopimussuhteessa. Virkasuhteeseen ottamista koskevat monet kirkkolain ja kirkkojärjestyksen muotomääräykset. Lisäksi virka- ja työsuhteeseen ottamista velvoittavat tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain säännökset syrjinnän kiellosta työhönotossa. Työsuhteeseen ottamista ei muutoin ole säädetty.

Virka on perustettu hoitamaan tiettyjen tehtävien kokonaisuutta ja on voimassa, kunnes se lakkautetaan. Työsuhteeseen voidaan ottaa vapaammin ja työsuhde on olemassa vain työsuhteen ajan. Useat seurakunnat kuitenkin noudattavat virkasuhteeseen ottamisen tapaa myös työsuhteeseen otettaessa, vaikka siihen ei ole velvollisuutta. Tässä esitellään vakinaiseen virkasuhteeseen ottamisen prosessi.

Lisätietoja kirkkoherran valinnasta saat kirkkoherran vaalit -sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.