Jo joutui armas aika

4/2021

Meillä kaikilla on takana haastava kevät ja edessä varmasti valoisa kesä. Syksyltä on jo nyt syytä toivoa rokotekattavuutta, nollaa ilmaantuvuutta ja olemattomia virusvariantteja. Vielä noin 1,5 vuotta sitten edeltävä lause olisi ollut kaikille tätä lukeville täyttä hepreaa. Kun taas kesäkuussa 2021 arvelen, että suurin osa lukutaitoisista suomalaisista ymmärtäisi täydellisesti ao lauseen.

Olemme eläneet koronaviruksen vuoksi/ansiosta yhdenjaksoista jatkuvan oppimisen aikaa pitkään. Monen mielestä liian pitkään ja exit-suunnitelman hidas eteneminen riepoo. Mutta aina kannattaa etsiä asioista niiden valoisia puolia. Kuinka moni meistä uskoi viime vuoden kesäkuussa, että ihmiskunta pystyy kehittämään vastahavaittua virusta vastaan rokotteita ja sarjatuottamaan ja jakelemaan niitä niin, että globaalisti 2 miljardia ihmistä on jo rokotettu (ainakin kerran)?

Aina on siis toivoa ja ihminen on äärettömän hyvä ja nopea oppija. Tässä yhteydessä haluan vielä kertaalleen muistuttaa kaikkia työyhteisöjä mahdollisuudesta oppia lisää työelämätaitoja Filosofian Akatemian verkkovalmennuksella. Järjestämme verkkovalmennusta hyödyntäneille työyhteisöille leikkimielisen arvonnan, jossa voi voittaa omalle työyhteisölleen täytekakun paikalliselta toimijalta.

Kirkkohallituksen uusi strategia on hyväksytty. Sen yksi merkitsevä viesti on, että korostamme työssämme toivon näkökulmaa ja luottamusta tulevaisuuteen. Tähän ajatukseen on myös Kirkon työmarkkinalaitoksen perusteltua liittyä. Toivoa on aina ja luottamus tulevaisuuteen syvenee parhaiten, kun työyhteisöissämme vallitsee luottamuksellinen ja avoin ilmapiiri.

Anna Kaarina Piepponen
työmarkkinajohtaja, Kirkon työmarkkinalaitos