Tekemistä riittää

3/2024

Syksy on vierähtänyt pitkälle, vaikkei sitä sään puolesta ole huomannut. Myös työmarkkinatoiminta on aktiivisessa vaiheessa, vaikka kirkon neuvottelukierros alkaakin vasta vuoden 2025 puolella. Sitä ennen maan hallitus työllistää monin eri lakihankkein ja ohjelmin. Nykyhallitus haluaa edistää myös sukupuolten välistä tasa-arvoa ja samalla palkkatasa-arvoa ja avoimuutta. Näitä toki myös Euroopan unioni edellyttää jäsenmailtaan. Kirkko on hyvin naisvaltainen ala, joten meidän on syytä olla hereillä ja mielellään edelläkävijöitä edellä mainituissa asioissa. Toisaalta julkinen sektori ei koskaan voi ryhtyä palkkajohtajaksi siitä yksinkertaisesta syystä, että julkinen sektori mahdollistuu verovaroin.

KiT:ssä valmistaudumme neuvottelukierrokseen muiden töiden ohessa. Lähetämme totuttuun tapaan muutaman viikon kuluttua nk. ajankohtaiskyselyn, jotta saamme ajantasaista tietoa suoraan seurakunnista ohi tilastotietojen. Tällä kertaa kysymme erikseen myös aiemmin tänä vuonna sovitusta järjestelyerästä. Toivomme kuten aina runsaasti vastauksia, jotta saamme mahdollisimman oikean kuvan kirkon kentän tilanteesta ja näkemyksistä. Ajankohtaiskyselyn antia samoin kuin valmistautumista tulevalle neuvottelukierrokselle käymme yhdessä läpi kolmessa eri Teams-kokoontumisessa, joihin kirkon työnantajia kutsumme. Kokoontumiset ovat samansisältöiset, mutta järjestämme niitä kolme kertaa, jotta mahdollisimman moni pääsisi paikalle eikä osallistujamäärä toisaalta kasvaisi niin isoksi, ettei puheenvuoroja ehtisi käyttää.

Työajattomuuskysymykset ovat olleet kiistanalaisia siitä lähtien, kun työaikalaki tuli voimaan kirkon sektorilla huhtikuun alusta 2020 lukien. KiT toimii asiamiehenä ja on riitauttanut Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen tekemän päätöksen, jolla edellytetään seurakuntaa siirtämään kaikki hengellisen työn tekijänsä työaikalain piiriin ja työajallisiksi. Koska ao. päätöksen perustelut olivat hyvin epämääräiset oli perusteltua siitä valittaa. Asian käsittely on viipynyt Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa. Joudumme jatkamaan odottamista ratkaisun osalta. Alun perin päätöstä hallinto-oikeudesta odotettiin jo ennen kesää 2024. Sitten päätöstä luvattiin ennen lokakuuta ja nyt tuorein tieto on, että ratkaisu olisi käytettävissämme vuoden vaihteen tienoilla. Ratkaisun venyminen osoittaa osaltaan, että kysymys ei ole helppo ja vaatii aikaa myös hallinto-oikeudelta sitä pohtia. Ratkaisu on joka tapauksessa tulossa ja informoimme siitä heti, kun mahdollista.

Anna Kaarina Piepponen
työmarkkinajohtaja, Kirkon työmarkkinalaitos