Terveysturvallista joulua ja uutta vuotta 2022!

6/2021

Kalenterivuoden lähestyessä loppuaan ja uuden kirkkovuoden jo alettua meitä jälleen koetellaan koronan vuoksi. Odotettu vapaus ei ollutkaan pitkäkestoista laatua, kun ilmeni, ettei reilun 80 % rokotekattavuus yli 12-vuotiailla riitä pitämään virusta siten aisoissa, etteikö terveydenhuollon kapasiteetti olisi jälleen vaarantumassa.

Nyt siis koetellaan – en tiedä monennenko kerran – kunkin kärsivällisyyttä ja venymiskykyä.

Keskusteluun on noussut myös koronapassin tuominen työpaikoille. Kirkon työmarkkinalaitoksen kanta on selvä. Haluamme ehdottomasti terveyden näkökulmasta turvallisen työyhteisön. Myös koko seurakunnan terveysturvallisuuden vuoksi on tärkeää, että työnantajalla on oikeus selvittää henkilöstönsä rokotusten tilanne yksilötasollakin. Toki asia olisi normaalioloissa yksityisyyden suojan piirissä, mutta kun pian alkaa jo kolmas vuosi maailmanlaajuisen vakavan tartuntataudin kanssa taisteltaessa, löydetään varmasti asialliset ja selkeät perustelut rokotustiedon määräaikaiseen käyttöön työpaikoilla.

Nythän elämme kahdessa rinnakkaistodellisuudessa, mikä aiheuttaa kummallisia tilanteita. Esimerkiksi Kauneimmat joululaulut -tilaisuuteen osallistujilta kysymme koronapassia, mutta kanttorin rokotusstatuksesta ei kukaan tiedä mitään, ellei hän itse ole sitä halukas kertomaan.

Jos ja toivottavasti kun rokotepassi säädetään nopeasti myös työpaikoille, ei kyse ole rokotepakosta, vaan siitä, että työnantaja saa riittävät tiedot järjestääkseen toimintansa henkilöstön kannalta terveysturvallisesti. Toki on tärkeää myös tuottaa kaikki palvelut mahdollisimman terveysturvallisesti. Nykylainsäädännön perusteella tätä ei ole voitu taata. Jos yksilö mahdollisen (päätöksiä asiasta ei vielä ole tehty) uuden lainsäädännön tultua voimaan valitsee, ettei halua ottaa rokotetta (erikseen pystytään osoittamaan heidät, joille rokotus ei ole terveydellisistä syistä mahdollinen) eikä työnantaja pysty järjestämään korvaavia töitä eikä työtä ole mahdollista tehdä täysin etänä, on edessä palkaton virka- tai työvapaa.

On hyvä muistaa, että tutkitun tiedon perusteella rokotteet ovat ainoa tapa rajata viruksen leviämistä ja muuntumista yhä uudelleen ja uudelleen. Samalla yksilö- ja väestötasolla pystytään parhaiten välttämään viruksen aiheuttamat vakavat tautimuodot. Koko Suomen ja kaikkien suomalaisten yhteinen etu on, että rokotekattavuus laajenee nykyisestä vielä huomattavasti. Muutoin käy jälleen kerran niin, että yhteiskuntaa joudutaan sulkemaan ja tämän kerrannaisvaikutuksista meillä on jo aiemman kokemuksen perusteella tietoa.

Koronaa vastaan joudutaan suojautumaan rokotuksin mahdollisesti vielä useaan kertaan, joten olisi todella tärkeää ottaa vastaisuudessa työterveyshuolto selkeästi mukaan rokotustalkoisiin. Näin saataisiin perusterveydenhuollon kapasiteettia kohdennettua koronarokotuksista normaaliaikojen tehtäviin.

Kirkon virka- ja työehtosopimuksen voimassaolo päättyy helmikuun lopussa 2022.  Aloitamme neuvottelut tammikuussa ja toivon todella, että tällä kertaa pystymme neuvottelemaan fyysisesti saman pöydän ääressä. Etätöissä on puolensa, mutta tietyt tehtävät on ehdottomasti paras hoitaa kasvotusten.

Anna Kaarina Piepponen
työmarkkinajohtaja, Kirkon työmarkkinalaitos