Hyppää sisältöön

Kirkon työmarkkinalaitoksen ja kirkon pääsopijajärjestöjen kannanotto rokotuskattavuuden edistämiseksi

28.9.2021

Työnantajalla on velvollisuus huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta, arvioida koronatartuntojen riskiä työpaikalla ja pitää riskien arviointi ajan tasalla.

Tämän vuoksi Kirkon työmarkkinalaitos ja kirkon pääsopijajärjestöt kannustavat kirkon työpaikkoja yhteistoiminnassa keskustelemaan rokotusten ottamisen tärkeydestä osana työpaikan riskien arviointia ja työterveysturvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä. Rokotuksista keskusteltaessa on pidettävä mielessä henkilötietojen käsittelyyn liittyvät tietosuojaperiaatteet.

Täyden koronarokotussarjan antama suoja tautia vastaan on tutkitusti erinomainen ja rokotteet vähentävät myös viruksen erittymistä ja leviämistä. Rokotus on tehokkain keino työntekijöiden, asiakkaiden ja väestön suojeluun. Omilla henkilökohtaisilla toimilla voi vaikuttaa infektion leviämiseen. Ottamalla rokotteen suojaat itsesi, läheisesi, työkaverisi ja muut työpäivän aikana kohtaamasi henkilöt, niin aikuiset kuin lapset. Mahdollisimman korkea rokotekattavuus mahdollistaa yhteiskunnan avaamisen ja asteittaisen rajoitusten purkamisen.

Koronarokotus ei kuitenkaan täysin poista tartunnan saamisen ja tartuttamisen riskiä. Siksi on tärkeää, että työpaikoilla huolehditaan edelleen muun muassa tehostetusta käsihygieniasta ja oireisena pysytään kotona.

Kirkon työmarkkinalaitos ja kirkon pääsopijajärjestöt kannustavat kaikkia koronarokotteen ottamiseen kattavan ja täyden suojan saamiseksi koko väestölle.

Kirkon työmarkkinalaitos

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry.

Kirkon alan unioni r.y.

Kirkon alat ry