Tillbaka till ordlistans förstasida

Nicenska trosbekännelsen

Den nicenska trosbekännelsen, även känd som den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen, är en av den gamla kyrkans tre allmänna, ekumeniska och katolska, trosbekännelser. Den börjar med orden: ”Vi tror på en enda Gud, den allsmäktige Fadern, skaparen av himmel och jord, av allt synligt och osynligt”. Trosbekännelsen uttrycker den kristna tron på den heliga Treenigheten.

Den nicenska trosbekännelsen är en utvidgning av den apostoliska trosbekännelsen och har fått sin utformning vid de ekumeniska kyrkomötena i Nicea (325) och Konstantinopel (381). I gudstjänster i evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, särskilt i högmässan, användas ibland den nicenska trosbekännelsen som alternativ till den apostoliska.

Läs mera om trosbekännelserna