Midsommardagen

Midsommaren är Johannes döparens födelsedag. Vi firar midsommardagen på den lördag som infaller närmast efter den 19 juni. I Finland är det här också en nationell högtidsdag: Finlands flaggas dag.

Sommarkväll vid en sjö omgiven av skog och blomsterängar.

Johannes döparens födelsedag har placerats sex månader före julen. Enligt Lukasevangeliet berättade ängeln Gabriel för Maria om att Jesus skulle födas och att Johannes mor Elisabet var gravid i sjätte månaden (Luk 1:36-45). Redan på 300-talet firades Johannes döparens dag i de västra och de östra kyrkorna.

“Han (Jesus) skall bli större och jag mindre” (Joh. 3:30) är Johannes döparens egna ord. Kyrkofadern Augustinus kopplade ihop dem med vinter- och sommarsolståndet: dagarna blir kortare efter midsommar medan det blir ljusare efter julen, Jesus födelse.

Midsommardagen på under en minut