Barnledare

Barnledare i en församling arbetar med barn under skolåldern och deras familjer i många olika situationer inom småbarnspedagogiken och familjearbetet.

Skrattande barn trängs i en rutschkana.

Barnledaren genomför evenemang för barnen och familjerna. Barnledaren fungerar som ledare för klubbar, utflykter och läger samt för morgon- och eftermiddagsverksamhet. I uppgifterna ingår ofta samarbete med den kommunala småbarnspedagogiken och lokala aktörer.

I videon berättar barnledarna Anni och Engelbert hur det är att jobba i församlingen.

Utbildning för barnledare

Man utbildar sig till barnledare genom att avlägga grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning (180 kompetenspoäng). Inom kompetensområdet småbarnspedagogik och familjeverksamhet går det att välja studier som ger den specialkompetens som behövs för att arbeta i en församling.

STEP-utbildning ordnar utbildning för barnledare och erbjuder utbildning på svenska.

Andra utbildningsanordnare som erbjuder den specialkompetens som behövs för att jobb i församling är: