På besök i en annan kyrka

Hur fungerar ekumenik i praktiken? Hur kan jag själv vara ekumenisk i min vardag? Hur gör jag om jag till exempel besöker en ortodox eller katolsk kyrka på semestern?

Gamla ikoner och krucifix på altare.
Altaret i klostret Agios Gerasimos på ön Kefalonia i Grekland.

Det första steget i ekumeniken är att lära känna din egen kyrka och dess seder. Det gör du bäst genom att aktivt delta i din lokala församlings verksamhet och gudstjänster och om möjligt också delta i gudstjänster och evenemang i andra församlingar.

Det andra steget är att delta i gudstjänster och evenemang i andra kyrkosamfund med ett öppet sinne. Visa uppskattning för de olikheter som finns och respektera andra sätt att göra saker. Det finns också mycket gemensamt.

När du besöker gudstjänsten i andra samfund är det viktigt att i förväg veta om det finns nattvardsgemenskap mellan era kyrkor – det vill säga, om det är möjligt för dig att delta i nattvarden. Det är också bra att känna till det internationellt gångbara sättet att be om välsignelse vid altaret i stället för nattvard, genom att placera höger hand på vänster axel.

Läs mer: Kan jag gå till nattvarden?

Mässan i den lutherska och katolska kyrkan påminner mycket om varandra, eftersom den lutherska mässan har sitt ursprung i den katolska. Den katolska mässan har i sin tur tagit till sig bruk som gemensam psalmsång och liturgi på det lokala språket, som hört till i den lutherska kyrkan redan tidigare.

Katolska kyrkor har bänkar precis som lutherska kyrkor. Under en katolsk mässa ställer sig deltagarna oftare upp och det ingår även knästående.

Att göra korstecknet ingår också i den lutherska traditionen, men i den katolska kyrkan har det alltid varit en naturlig del.

Under nattvarden kan du som lutheran gå till altaret för att bli välsignad, men ska inte ta emot bröd och vin. Som ett tecken på det här lägger du din högra hand på vänster axel när nattvardsutdelaren kommer fram till dig vid altaret.

Den ortodoxa liturgin är en fest för alla sinnen och en exotisk upplevelse för en lutheran. Myllret av ikoner, rökelsen, den oupphörliga recitationen och körsången och prästernas liturgiska dräkter skapar – tillsammans med den stående församlingen som gör korstecken och bugar sig, tänder böneljus och kysser ikoner – en unik atmosfär.

Under liturgin kan du som luthersk gäst följa de ortodoxa gesterna och sederna – till exempel kan du göra korstecknet när du känner för det – men det är inte nödvändigt.

Det är tillåtet att röra sig i kyrkan under liturgin, och att komma in eller gå ut mitt under liturgin är inte något man ser ner på.

Som lutheran får du inte delta i nattvarden. Men du är välkommen att tillsammans med alla andra dricka det vin och äta det bröd som serveras i slutet av liturgin.

Att kyssa prästens kors efter liturgin betyder att ta emot välsignelsen.

Präster i katolsk kyrka och tunna böneljus i två foton sida vid sida.