Prao, sommarjobb, praktik och civiltjänstgöring

Församlingen kan vara en språngbräda in i arbetslivet. Varje år är församlingarna ett steg i riktning mot arbetslivet för tusentals praktikanter, sommarjobbare och civiltjänstgörare. Skolelever kan också genomföra sin praoperiod i församlingen.

Varje församling ansvarar själv för sina anställningar och tar emot praktikanter i mån av möjlighet. Fråga mera i din egen hemförsamling.

Söker du jobb?

Bläddra bland arbetsannonser från alla branscher inom kyrkan.

Lediga jobb

Omväxlande prao

En praoperiod i församlingen är en möjlighet att pröva på många olika arbetsuppgifter.

Är du nästa praoelev i församlingen?

Sommarjobb

Varje år anställer församlingarna cirka femtusen sommararbetare. Sommararbetare behövs främst för att sköta begravningsplatser, men också i läger- och klubbverksamheten, köksarbete, fastighetsskötsel samt kundbetjäning och kontorsarbete.

Inför ett sommarjobb gör man upp ett arbetsavtal där det framgår vilken lön arbetstagaren är berättigad till. För arbetet kan man få ett arbetsintyg.

Ansökningstiden är oftast på våren. Hur rekrytering och anställning går till i praktiken varierar mellan församlingarna – i stora församlingar kan det finnas många sökande, så var ute i tid.

En arbetare kör skottkärra på begravningsplatsen.

Kyrkan och civiltjänstgöring

Församlingarna och kristna organisationer erbjuder goda möjligheter att genomföra den tjänstgöring i arbetslivet som hör till civiltjänstgöringen. Som civiltjänstgörare i församlingen kan man ha uppgifter inom många olika områden, till exempel:

• fastighetsskötsel och trädgårdsarbete
  • kontorsarbete
  • diakoni- och hjälparbete
  • barn- och ungdomsarbete och andra uppgifter som stöder kyrkans fostran
  • musik, motion eller andra uppgifter som har med fritid att göra.

Uppgifterna får inte stå i strid med civiltjänstgörarens egen övertygelse.

Ifall du är intresserad av att göra civiltjänstgöring i församlingen ska du vara i direkt kontakt med din lokala församling och fråga mer. Eftersom det är en lång process att ansöka om civiltjänstgöringsplats bör du vara ute i god tid, till och med upp till ett år på förhand. Lediga civiltjänstgöringsplatser hittas också på Siviilipalveluspaikat (mol.fi).

Ifall du är behörig för ett kyrkligt yrke så kan du inom ramen för din civiltjänstgöring utföra uppgifter som hör till din yrkesbehörighet, till exempel kyrkliga förrättningar. En person som gör civiltjänstgöring får ändå inte vara i ett tjänsteförhållande på civiltjänstgöringsplatsen, inte ens under tjänstledighet.

Mer allmän information hittar du på Civiltjänstgöringscentralen.

Arbetspraktik

Det finns ofta praktikanter i församlingarna, eftersom ett utbildning till ett kyrkligt yrke innefattar praktikperioder i församlingen. Också den studerar till en annan examen kan göra sin praktik i församlingen, till exempel studerande inom socialt arbete, förvaltning eller kommunikation.

Praktiska saker kring praktikperioden, såsom längden på praktiken och eventuell lön, kommer man överens om skilt för varje fall.

I församlingarna finns också studeranden på läroavtal, som tar examen vid sidan av arbetet. På läroavtal kan man bland annat studera till kyrkvaktmästare och barnledare.

Att bekanta sig med eller återgå till arbetslivet

I församlingen är det möjligt att genomföra arbetslivsperioder som en del av arbetskrafts- och integrationsutbildningar. Under arbetslivsperioderna kan man bekanta sig med olika uppgifter i församlingen och fundera på olika möjligheter i framtiden.

I mån av möjlighet sysselsätter församlingarna också långtidsarbetslösa, deltidspensionerade och andra som har svårt att hitta arbete, till exempel med hjälp av lönesubventioner. Uppgifter som inte kräver en specifik yrkesbehörighet är till exempel fastighetsskötsel, köks- och kontorsarbete.

Arbetslivsperioder och provperioder skall man alltid komma överens om tillsammans med den utbildande instansen eller arbetskraftsmyndigheten. Ifall du kar rätt till lönesubvention ska du nämna det när du frågar efter jobb i församlingen.