Marie bebådelsedag

Marie bebådelsedag firas till minne av dagen då ängeln Gabriel visade sig för Maria och berättade att hon var utvald att föda Guds son. I löftet till Maria uppenbaras Guds nåd i hela sin rikedom.

En människa håller ett hjärta format av snö i kupade händer i höjd med sin mage.

Marie bebådelsedag firas ungefär nio månader före jul, på söndagen mellan 22 och 28 mars. Om det då är palmsöndag eller påsk firas dagen istället en vecka före palmsöndagen.

En gång i tiden har kyrkan också firat Marie besöksdag, den 2 juli, till minne av när Maria besökte Johannes döparens mor Elisabet (Luk. 1:36–55). Den här dagen togs bort ur vår kalender på 1700-talet. Den här evangelietexten läser man nu istället på Marie bebådelsedag. Mer om dagens tema och texter i Kyrkoårskalendern

Marie bebådelsedag på under en minut

Videon berättar om varför vi firar Marie bebådelsedag.