Petrus är en av de mest kända apostlarna. Tillsammans med sin bror Andreas anslöt han sig till Jesus lärjungar och fick det arameiska namnet Kefas, på grekiska Petra eller klippa.

Av de tolv apostlarna nämns Petrus först och hans speciella ställning märks också vid apostlarna möte i Jerusalem som hölls efter Kristi uppståndelse och himmelsfärd (Apg. 15:7–11).

Hans speciella ställning kommer fram i Jesus ord: ”Du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka.” (Matt.16:18). Jesus ger till honom och till sin kyrka den så kallade nyckelmakten, kraften att i Kristi namn förlåta någons synder eller binda hen vid dem (se Bikt). Därför framställs ofta Petrus i kyrkokonsten som den apostel som bär nycklar.

Petrus led martyrdöden i Rom under Neros förföljelser, troligen år 64 e.Kr. Han är enligt sägnen den första biskopen i Rom, och den romersk-katolska kyrkan anser att han är den första påven. Man tror att Petruskyrkan i Rom är byggd på aposteln Petrus grav så att mittaltaret finns rakt ovanför graven.

Aposteln Petrus minnesdag firas 29.6. Samma dag firar man också minnet av aposteln Paulus.