Tillbaka till ordlistans förstasida

Kristi himmelsfärdsdag

Kristi himmelsfärdsdag är en av kyrkoårets helgdagar som hör till påsktiden. Då minns man Kristi himmelsfärd (Apg. 1:6-14). Dagen firas 40 dagar efter påsken.

Himmelsfärden berättar om Kristi gudomlighet: Kristus är en av personerna i den treeniga Guden, samma väsen som Fadern. Då han hade utfört sitt verk steg han åter upp till den himmelska klarheten, men i ordet och sakramentet är han fortfarande närvarande mitt i sin församling.

Kristi himmelsfärdsdag är en så kallad söckenhelg. I Finland återfördes den till sin ursprungliga tidpunkt år 1992. Innan dess, från och med 1973, hade helgdagen firats på den lördag som efterföljde den gamla tidpunkten. Den liturgiska färgen på Kristi himmelsfärdsdag är vit.

Läs mera om helgdagen: