Martyr, eller blodsvittne, kallas en person som dött för sin tro.

Martyrskapet hör till det skede i kyrkans liv som inleddes vid pingsten. Kristna dog under förföljelser för att de trodde på Kristus.

Ordet martyr används inte i Bibeln men den första kristna martyrens, Stefanos, död beskrivs i Apostlagärningarna 7. Efter detta led Jakob den äldre, Paulus, Petrus, Jakob (Jesus bror) och Andreas martyrdöden. Enligt den kyrkliga traditionen led alla apostlar, med undantag av Johannes, martyrdöden.

Stefanos minnesdag är annandag jul. Annandag jul är samtidigt minnesdag för alla martyrer. Då är den liturgiska färgen röd, blodsvittnenas färg.

Den egentliga martyrtiden började i samband med förföljelserna av de kristna då apostlarna redan hade dött. De som hade lidit martyrdöden började senare kallas helgon och i den kyrkliga kalendern markerades deras dödsdag som helgdagar då man mindes deras liv och blodsvittnesbörd. Vid martyrernas gravar anlades också altaren. Senare förekom det att man placerade kvarlevorna av något helgon inne i altaret i en kyrka som hade byggts till helgonets minne.