Lastenohjaaja – varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan ammattilainen

lapsia liukumäessä

Seurakunnassa lastenohjaaja työskentelee alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan monenlaisissa tilanteissa. Hän toteuttaa tapahtumia lapsille ja perheille. Lastenohjaaja toimii ohjaajana kerhoissa, retkillä ja leireillä sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Tehtäviin kuuluu usein yhteistyötä kunnan varhaiskasvatuksen ja paikallisten toimijoiden kanssa.

Koulutus

Seurakunnan lastenohjaajan tehtävään valmistutaan suorittamalla kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisalalla (180 osaamispistettä), joka sisältää ne tutkinnon osat, jotka tuottavat seurakunnan lastenohjaajan työssä tarvittavan erityisosaamisen. Tehtävään voi kelpoistua myös tiettyjä tutkintoja täydentämällä.

Lisätietoa lastenohjaajan pätevyyssuosituksesta ja tutkinnon täydentämisestä

Koulutuksen järjestäjät, jotka toteuttavat kaikkia niitä tutkinnon osia, joita edellytetään seurakunnan lastenohjaajan tehtävään:

Lue lisää Evl.fi/plus-palvelussa: