Liturgi är ett begrepp som används för att beskriva gudstjänsten eller gudstjänstordningen. Ordet kommer från grekiskan och bottnar i orden laos och ergon, som antingen betyder folkets arbete eller det arbete som görs till förmån för folket. I svenskan finns också samma dubbla synvinkel: Genom gudstjänsten liturgi tjänar Gud församlingen och församlingen tjänar Gud.

Liturgin, den heliga tjänsten, är gudsfolkets fest där man lovsjunger Gud för hans kärlek och nåd, förkunnar ordet samt ber och delar ut sakramenten. Där uppenbaras allt det som kyrkan tror på och som den lever av.

Liturgi är den treenige Gudens närvaro och verk mitt i församlingen. Den visar på hur den heliga Anden verkar i kyrkan. I liturgin tar Gud själv hand om och utrustar sin församling. Utan liturgi, som är det kristna livets centrum, saknar församlingen kraft och andlighet. Kärnan i församlingens gudstjänstliv är högmässan på söndagen eller på en helgdag.