Två historiskt betydelsefulla kristna organisationer, Suomen Kirkon Seurakuntatoiminnan Keskusliitto SKSK (det finska församlingsförbundet) och Suomen Kirkon Sisälähetysseura (Finska Kyrkans Inremissionssällskap) sammanslogs år 2001 till Kirkkopalvelut ry, vars svenska namn är Kyrktjänst rf.

Medlemmar och bakgrundsorganisationer i Kyrktjänst är den evangelisk-lutherska kyrkans finskspråkiga församlingar, flera kristna organisationer samt Finska Kyrkans Inremissionssällskap.

Kyrktjänsts centrala verksamhetsområden är diakoni, utbildning, kommunikation och förlagsverksamhet samt service till församlingar och organisationer. Föreningen organiserar årligen insamlingen Gemensamt Ansvar i samarbete med olika organisationer och lokalförsamlingarna. samt arrangerar Kyrkodagar (Kirkkopäivät) med två års mellanrum.

Kyrktjänsts samarbetspartners är församlingarna, kristna organisationer, stiften, Kyrkostyrelsen samt arbetskrafts-, undervisnings- och socialsektorn inom den offentliga förvaltningen.

Kyrktjänst: Kirkkopalvelut ry