Diakoni är omsorg och tjänande, en del av kyrkans liv och ett uttryck för den kristna tron. Diakoniarbetet i kyrkan tar sig uttryck på många olika sätt. Det utgår från Jesus exempel och undervisning. Jesus mötte människor som behövde hjälp: fattiga, sjuka och utslagna. Han lyssnade på dem, botade, hjälpte och berättade om Guds kärlek och förlåtelse.

I Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland sker diakoniarbetet i församlingarna. Det förverkligas av såväl utbildade diakoniarbetare som av frivilliga.

Diakoner och diakonissor hjälper och stöder dem som lever i svåra livssituationer. Det kan handla om ensamhet, sjukdom, sorg, ekonomiska svårigheter, missbruk och våld. Förutom att hjälpa till i nöden handlar arbetet också om att påverka orsakerna till nöden för att främja ett människovärdigt liv för alla. Diakoni hör nära ihop med samhällsansvar. De strävar båda efter en ansvarsfull livsstil och rättvisa strukturer i samhället.

Diakonin samarbetar bland annat med socialvården, hälso- och sjukvården och andra organisationer.