Alla nyheter

7.3.2024

Biskopsmötet fortsätter arbetet med att nå lösningar på oenigheten om äktenskapssynen i kyrkan

Biskopsmötet samlas till ett extra insatt möte tisdag 12 mars. Mötet ska då behandla frågan om vigsel av par av samma kön i form av ett förslag till ändring av kyrkoordningen.

Kyrkomötet behandlade i maj 2022 ett ombudsinitiativ om att be biskopsmötet att bereda en framställning till kyrkomötet om vigsel och välsignelse av par av samma kön. Kyrkomötet godkände inte initiativet utan sände det endast för kännedom till biskopsmötet. Samtidigt bad kyrkomötet biskopsmötet fortsätta det arbete biskoparna presenterade i ett brev till kyrkomötet i augusti 2020. I brevet såg biskoparna som lösning på den oenighet som råder kring äktenskapssynen en situation där kyrkans medlemmar kan leva tillsammans med olika uppfattningar – oberoende av vars och ens respektive äktenskapssyn och praxis.

Frågan har sedan september 2022 beretts som tjänstemannaberedning av biskopsmötets kansli som nu föreslår en ändring i kyrkoordningen för att möjliggöra vigsel av par av samma kön. Om biskopsmötet godkänner förslaget går det vidare till kyrkans laggranskningskommitté.

Biskopsmötet ska också ta del av en mellanrapport om kyrkans arbete bland samerna Sämmiliih kirhoost – Sä´mmla ceerkvest – Sápmelaččat girkus – Saamelaiset kirkossa. Det handlar om ett tvåårigt projekt som pågår ännu under 2024.

Biskopsmötet inleds klockan 18 på tisdag kväll och beslutsnyheten skickas därför ut på onsdag morgon 13 mars klockan 8. Det går att göra telefonintervjuer med ärkebiskop Tapio Luoma på onsdag förmiddag klockan 9–12.

Mera information:
Biskopsmötets föredragningslista finns i tjänsten domus.evl.fi.
Biskopsmötets webbplats (på finska)

Kari Kopperi, biskopsmötets generalsekreterare, kari.kopperi@evl.fi, tfn 050 594 1317
Anna-Kaisa Inkala, biskopsmötets teologiska sekreterare, anna-kaisa.inkala@evl.fi, tfn 050 380 3270
Om intervjuer med ärkebiskop Tapio Luoma: specialmedarbetare Meri-Anna Paloniemi, meri-anna.paloniemi@evl.fi, tfn 040 141 6348