Alla nyheter

14.9.2022

Biskopsmötet förde remissdiskussion om lösningar på oenigheten i äktenskapssynen

Biskopsmötet förde vid sitt möte i S:t Michel 13-14.9.2022 remissdiskussion om kyrkomötets begäran om att fortsätta arbetet med att finna lösningar på den rådande oenigheten om äktenskapssynen, som biskopsmötet presenterade för kyrkomötet i augusti 2020. Biskopsmötet beslöt att biskopsmötets kansli samlar material för att mötet ska få en situationsbild av hur läget ser ut i kyrkan då olika synsätt finns representerade. På basen av det kommer biskopsmötet senare att fortsätta behandlingen av frågan.

Som bakgrund till kyrkomötets begäran om att biskopsmötet fortsätter arbetet med att hitta lösningar finns också ett ombudsinitiativ om att be biskopsmötet bereda en framställning till kyrkomötet om vigsel och välsignelse av par av samma kön. Kyrkomötet beslöt att inte föra ombudsinitiativet vidare till biskopsmötet utan sände initiativet för kännedom på basen av konstitutionsutskottets betänkande. I stället bad kyrkomötet biskopsmötet fortsätta arbetet med att finna lösningar på den rådande oenigheten om äktenskapssynen.

Mera information: biskopsmötets generalsekreterare Kari Kopperi, tfn 050 594 1317, kari.kopperi@evl.fi

Missionsorganisationen ELY:s anhållan om att bli kyrkans officiella missionsorganisation till kyrkomötet

Biskopsmötet beslöt att göra en framställning till kyrkomötet om att man godkänner missionsorganisationen Evankelinen lähetysyhdistys – ELY (på svenska ung. Evangelisk missionsorganisation) som en av kyrkans officiella missionsorganisationer. En organisation som godkänts som kyrkans missionsorganisation ingår ett grundavtal med kyrkan och förbinder sig att följa kyrkans riktlinjer för mission.

Biskopsmötet anser att ELY uppfyller kriterierna för att bli en officiell missionsorganisation i kyrkan. Kyrkomötet fastställde principerna för att godkänna en missionsorganisation som kyrkans officiella missionsorganisation i maj 2018.

Biskopsmötet diskuterade också dokumentet Ett gemensamt vittnesbörd, Evangelisk-lutherska kyrkans allmänna riktlinjer för mission 2023. Mötet beslöt att fortsätta beredningen och be Kyrkans missionscentral bereda ärendet för beslut vid biskopsmötet i oktober.

Dokumentet Ett gemensamt vittnesbörd kommer att ligga till grund för de avtal som kyrkan gör med sina missionsorganisationer. En organisation som godkänts som kyrkans missionsorganisation ingår ett grundavtal med kyrkan. I grundavtalet beskrivs avtalsorganisationernas rättigheter och skyldigheter. Organisationerna ska följa riktlinjerna för kyrkans mission Ett gemensamt vittnesbörd och verksamhetsprinciperna i dem. Grundavtalet görs för fem år i taget. Nuvarande avtalsperiod utgår i juni 2023.

Kyrkan har idag sju officiella missionsorganisationer: Evangelisk-lutherska Missionsföreningen Såningsmannen, Finlands Evangelisk-lutherska Folkmission, Finska Bibelsällskapet, Finska Missionssällskapet, Lutherska Evangeliföreningen i Finland (SLEY), Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland (SLEF) och Sansa – Mediamission Budbärarna.

Mera information: chefen för Kyrkans missionscentral Elina Hellqvist, tfn 040 688 1478, elina.hellqvist@evl.fi

Böner för kyrkliga förrättningar bereds vidare

Biskopsmötet diskuterade nya böner för kyrkliga förrättningar – dop, konfirmation, vigsel, jordfästning. Bönerna har beretts av en arbetsgrupp vid kyrkostyrelsen. Det handlar om så kallade kollektböner som uttrycker kyrkans gemensamma tro.

Eftersom bönerna är en del av handbokens egentliga material ska de godkännas av kyrkomötet. Biskopsmötet beslöt att en mindre arbetsgrupp bestående av biskop Matti Repo, biskop Kaisamari Hintikka och biskopsmötets teologiska sekreterare Anna-Kaisa Inkala fortsätter beredningen av bönerna.

Arbetet med bönerna är en del av en större helhet där man utarbetar nytt bönematerial för dop, konfirmation, vigsel och jordfästning. I kyrkans förrättningshandbok finns flera alternativa böner men det har uppkommit behov av kompletterande böner. I församlingsarbetet har man upplevt att språket i de nuvarande bönerna i förrättningshandboken känns avlägset från människors liv idag, och att tro och liv inte möts.

Mera information: biskopsmötets teologiska sekreterare Anna-Kaisa Inkala, tfn 050 380 3270, anna-kaisa.inkala@evl.fi

Biskopsmötet ärendelista ska publiceras i tjänsten Domus innan mötet i fortsättningen

Biskopsmötet beslöt att göra ändringar i mötets arbetsordning. I fortsättningen kan mötet sammankallas med kortare varsel. På särskilda grunder kan mötets kallelse gå ut minst tre dagar innan biskopsmötets session. Den normala tidtabellen är att mötet sammankallas minst en vecka på förhand.

Biskopsmötets föredragningslista ska i fortsättningen publiceras i tjänsten Domus på samma sätt som kyrkostyrelsens ärendelistor, utan bilagor en vecka innan mötet.

Mera information: biskopsmötets generalsekreterare Kari Kopperi, kari.kopperi@evl.fi, tfn 050 594 1317

Biskopsmötet samlas nästa gång 26 oktober i Helsingfors.

Bifogat finns ett fotografi från biskopsmötet i S:t Michel 13-14 september 2022.
Bildtext: Biskop Seppo Häkkinen överräcker en bok om vissa evakueringsförsamlingars öden och krigshändelserna 1939-49. På bilden finns också ärkebiskop Tapio Luoma och biskoparna Mari Leppänen, Matti Repo och Jari Jokkonen.
Fotograf: Kalervo Pöykkö.