Ordet dogm (grek. dogma) betyder lära, lärosats, kristen trossanning. Dogmerna har ursprungligen utarbetats för att försvara den rätta kristna tron mot irrläror.

De viktigaste dogmerna inom kyrkan är dogmen om den treenige Guden samt dogmen om Kristus, Guds son, som samtidigt är sann Gud och sann människa och som har inkarnerats, det vill säga fötts till människa för att försona mänsklighetens synd.

Dogmerna är inte enbart rationella lärosatser utan de uttrycker vad kristen tro i grunden handlar om. Dogmerna som uttrycks i bland annat i trosbekännelserna beskriver en levande tro på Kristus. Därför innehåller de också en dimension av bön och tillit.

Den kristna trons innehållsliga helhet, alla dogmer, beskrivs med begreppet dogma. Dogmernas och hela dogmats uppgift är att bevara den kristna kyrkan och den kristna tron i världen från generation till generation. Därför har kyrkan utarbetat katekeser, där man har strävat till att uttrycka dogmat på ett enkelt sätt.