Alla artiklar

16.5.2023

Webbtjänst vägleder genom byråkratidjungeln då en närstående dött

Ibland står vi inför svåra situationer i livet. Av dem är en närståendes död säkert den tyngsta. Mitt i sorgen finns en massa ärenden som måste uträttas och stora beslut som behöver fattas.

Den nya guiden När en närstående avlider på webbtjänsten Suomi.fi ger vägledning framåt steg för steg.

Guiden har planerats för en människa i sorg

Guiden börjar med några kartläggande frågor som anpassar innehållet till användarens situation.

– Att förstå och hjälpa en sörjande människa har varit riktgivande vid planeringen av guiden. Guiden erbjuder tydlig och heltäckande information och tjänster, berättar Anu Strömberg som är ledande sakkunnig på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Vad händer när en närstående person avlidit? Vilka dokument behöver jag för att sköta ärenden?  Vad ska man göra när en närstående avlider utomlands? Vad händer om en utländsk medborgare avlider i Finland? Till vilka instanser ska jag själv anmäla om dödsfallet? Hur ordnar jag med begravning? Hur gör jag med den avlidnas bankkonton, fakturor, post, avtal och konton i sociala medier? Hur ordna bouppteckning och arvskifte?´Hur ansöker jag om familjepension, försäkringsersättningar och olika stöd?

Det här är frågor som det finns svar på i guiden på Suomi.fi.

Myndigheter, organisationer och andra aktörer har medverkat till guiden. Kyrkostyrelsen är en av innehållsproducenterna.

– Kyrkan har varit med i det breda nätverk som samarbetat kring guiden. Det har varit fint att upptäcka hur många som ser det som sin uppgift att stöda och hjälpa en person som mist en närstående. I samband med ett dödsfall möter den som mist sin närstående kyrkans olika tjänster och anställda flera gånger. Vi erbjuder stöd och praktiska åtgärder: samtalstjänst för den som behöver det, gravplats, begravningsarrangemang, eventuell jordfästning, minnesstund, gravskötsel och så vidare. I den här guiden har man samlat mycket och bra stöd i en utmanande situation, konstaterar Tuomo Kahenvirta, registerchef på Kyrkostyrelsen.

Guiden samlar svar på frågorna

Bekanta dig guiden När en närstående avlider.

Suomi.fi

Var får jag hjälp och stöd i sorgen?

En närståendes död är en av de tyngsta händelserna i livet.

– Sorgen vid en närståendes död kan ta sig många uttryck och det finns inget rätt sätt att sörja på. Om du behöver samtalsstöd eller stöd i praktiska frågor kan du ta kontakt med kyrkans sjukhuspräster och församlingens anställda. Kyrkan erbjuder samtalsstöd också på nätet och via telefon. Församlingarna ordnar sorgegrupper för dem som förlorat en närstående. Det hjälper ofta att dela förlusten och sorgen med dem som råkat ut för samma sak, säger sakkunnig Virpi Sipola på Kyrkostyrelsen.

I en del församlingar finns också sorgegrupper för barn och unga. Sorgegrupper genomförs ofta i samarbete med organisationer. Man behöver inte vara medlem i kyrkan för att ta del av det stöd som församlingarna erbjuder.

Stöd i sorg eller kris

Kyrkan erbjuder hjälp både med att sköta praktiska saker och hantera de psykiska och känslomässiga följderna av en kris.

Sorg och kris