Alla nyheter

8.5.2024

Nytt kyrkomöte samlas i Åbo 13–17 maj

Det nyvalda kyrkomötet för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland samlas till sin första session 13–17 maj på Linnasmäen opisto (Ringbrynjegatan 7) i Åbo. Journalister är välkomna att följa mötet på plats. Mötet strömmas också via kyrkans Youtubekanal.

Kyrkomötets öppningsmässa hålls i Åbo domkyrka måndag 13 maj klockan 10. Mässan förrättas av biskopen i Helsingfors stift Teemu Laajasalo och han assisteras av kyrkomötesombud från stiftet.

Kyrkomötets öppningssession hålls på måndag klockan 12.30 på Linnasmäen opisto där ärkebiskop Tapio Luoma håller öppningstal.

Kyrkomötet får besök av undervisnings- och kulturminister Anna-Maja Henriksson på onsdag klockan 14 då det blir traditionellt ministerkaffe.

Arbetet i plenum börjar med att kyrkomötet organiserar sig, bland annat väljer mötet under måndagen två viceordföranden och fördelar utskottsplatser. Ärkebiskopen är ordförande för kyrkomötet. Efter att kyrkomötet organiserat sig tar det itu med de sakfrågor som finns på agendan.

Kyrkans äktenskapssyn på agendan

Redan under sin första arbetsvecka har mötet flera frågor att ta itu med. Biskopsmötet har sänt en framställning om att ändra kyrkans äktenskapssyn till kyrkomötet. Biskopsmötet föreslår att man fogar en bestämmelse om två parallella äktenskapssyner till kyrkoordningen. Enligt den ena synen är äktenskapet ett förbund mellan en man och en kvinna, enligt den andra synen ingås äktenskap mellan två personer. Enligt den preliminära tidtabellen torde kyrkomötet inleda remissdiskussion i frågan på onsdag morgon 15 maj. Efter att remissdiskussionen, som förväntas bli livlig, avslutats sänds frågan till utskottsbehandling.

Biskopsmötet har också sänt en framställning till kyrkomötet om att inleda arbetet med att förnya handboken för kyrkliga förrättningar.

Mötet ska också besluta om en första ändring i Kyrkans centralfonds budget för 2024. På agendan finns även Kyrkans centralfonds och Kyrkans pensionsfonds verksamhetsberättelser och bokslut för 2023.

Kyrkomötet ska också välja medlemmar till kyrkostyrelsens plenum utifrån stiftens förslag. På kyrkomötets agenda finns också stiftsframställningar, bland annat från stiftsfullmäktige i Helsingfors stift om att kyrkan ska övergå till elektronisk vallängd och elektronisk röstning i församlingsvalet.

De nya ombuden kan lämna in ombudsinitiativ till och med onsdag 15.5 klockan 12.

Möjligt att följa kyrkomötet över nätet

En arbetsplan för kyrkomötesveckan och en förteckning över ärenden som behandlas finns på kyrkomötets webbplats. Där kommer också mötets dagordningar, det vill säga vilka ärenden som behandlas under plenum, att publiceras i den takt de blir klara.

Kyrkomötets arbete i plenum direktströmmas och strömningarna blir kvar på nätet och textas senare. Länk till direktströmningen finns på kyrkomötets webbplats.

Alla framställningar och betänkanden till kyrkomötet översätts till svenska. Dokumenten sätts ut i webbtjänsten domus.evl.fi i den takt de blir klara.

Kyrkomötet ger ut nyhetsbrev inför och efter kyrkomötet. Nyhetsbreven finns på kyrkomötets webbplats.

I kandidatgalleriet kan man bekanta sig med kandidaternas presentation av sig själva (om kandidaten gjort en presentation i samband med valet i februari).

Följ kyrkomötet via X (tidigare Twitter) på hashtaggarna #kyrkomötet och #kirkolliskokous.

Mera information:
Följ kyrkomötet via mötets webbplats.
Kyrkomötesombuden i alfabetisk ordning.

Kommunikationen från kyrkomötet:
sakkunnig i kommunikation Åsa Holmvik, tfn 040 5811 815
kommunikationschef Tuula Putkinen, tfn 046 922 0232
sakkunnig i kommunikation Tuija Helenelund, tfn 050 529 8503
ledande sakkunnig i kommunikation Lucas Snellman, tfn 050 5668 230 (to-fr)