Alla nyheter

29.4.2024

Missionspartnerskonferensen är kyrkans viktigaste internationella evenemang 2024

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands viktigaste internationella evenemang under 2024 är missionspartnerkonferensen som ordnas 26–30 augusti på Kulturcentret Sofia i Helsingfors.

I konferensen förväntas representanter för kyrkans avtalsorganisationers samarbetspartner runt hela världen delta. De mest långväga deltagarna kommer från bland annat Japan, Taiwan, Angola, Kambodja och Colombia.

Under missionspartnerkonferensen är det möjligt att ta del av hur det går för de ca fyrtio samarbetskyrkorna eller -organisationerna, och att dela erfarenheter och lära tillsammans om missionsarbetet idag och de verktyg man använder. Temat för konferensen är Your Will Be Done – Church and Mission in Changing Landscapes.

– Kristna i det globala nord utgör en tredjedel av hela världens kristna men vi förfogar över mer än tre fjärdedelar av de kristnas alla ekonomiska resurser. Det skapar en obalans mellan kyrkorna i det globala syd och kyrkorna i det globala nord. Att handskas med det kräver att vi träffas, lyssnar till och förstår varandra, och att vi delar resurser av olika slag, säger chefen för Kyrkans missionscentral Risto Jukko på Kyrkostyrelsen.

– Missionspartnerkonferensen betonar den snabba förändringen i kyrkornas verksamhetsmiljö. Till exempel på eftermiddagarna behandlar man tillsammans i temakanaler frågor som begärts av partnerna och de ämnen som de har lyft fram. De är till exempel fred och försoning, sanning och förlåtelse, livsmedelstrygghet, klimatförändring, migration, inkludering och människovärde. Vi har mycket att lära av varandra, säger Jukko.

Viktiga överläggningar för organisationerna

I samband med den internationella sammankomsten diskuterar kyrkans missionsorganisationer och Kyrkans Utlandshjälp också skilt med sina samarbetspartner. Bland de som förväntar sig möta sina samarbetspartner i Helsingfors finns till exempel mediemissionen Sanansaattajat (Budbärarna) och Finska Bibelsällskapet.

– För mediemissionen Sanansaattajat är förutom de inbördes diskussionerna också det viktigt att vi stärker vårt samarbete med våra partner och vårt yrkesmässiga kunnande för att främja evangeliets spridning, säger verksamhetsledaren för Sanansaattajat Mikko Matikanen.

Bibelsällskapets verksamhetsledare Petri Merenlahti ser å sin sida kyrkornas enhet som ett hoppets tecken i en svår tid.

– När murarna som skiljer människorna åt blir allt högre är kyrkornas världsvida gemenskap ett mäktigt tecken på hopp. Vi är inte ensamma för oss själva utan kristna är en familj som möter livets utmaningar tillsammans. Det är ett stort privilegium att vi kan dela erfarenheter och vara ett stöd för varandra, säger Merenlahti.

Ekumeniska gäster och biskopar deltar

Till konferensen kommer också ekumeniskt intressanta gäster och många biskopar i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Huvudtalare för evenemanget är Kyrkornas världsråds generalsekreterare Jerry Pillay och programchef för enhet och mission Kuzipa Nalwamba, och Lutherska världsförbundet generalsekreterare Anne Burghardt. Burghardt är den första estländaren och kvinnan på posten.

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har en gång tidigare ordnat missionspartnerkonferens, det var 2014. Då samlades kyrkornas representanter i Järvenpää.

Logon och foton från missionskonferensen 2014

Bekanta dig med publikationen från missionspartnerkonferensen 2014

Läs mer om evenemanget på engelska eller finska.

Bifogat finns en bild av huvudtalarna på missionspartnerkonferensen 2024. På bilden Kyrkornas världsråds generalsekreterare Jerry Pillay och programchef för enhet och mission Kuzipa Nalwamba, och Lutherska världsförbundets generalsekreterare Anne Burghardt.

Mera information:
chefen för Kyrkans missionscentral Risto Jukko, Kyrkostyrelsen, risto.jukko@evl.fi
evenemangskoordinator Maria Mountraki, Kyrkostyrelsen, maria.mountraki@evl.fi