Alla nyheter

27.3.2020

Hoppet bär oss i söndagens extra insatta tv-gudstjänst från Åggelby kyrka

I den rådande situationen då det inte är möjligt att delta i gudstjänster i den egna kyrkan sänder Yle Fem två extra tv-gudstjänster i mars och april. Den första sänds nu på söndag.

På söndag 29 mars direktsänder Yle två gudstjänster från Åggelby gamla kyrka i Helsingfors. I den finska gudstjänsten klockan 10 i TV1 predikar biskop Teemu Laajasalo och i den svenska gudstjänsten som sänds klockan 12 i Yle Fem predikar biskop Bo-Göran Åstrand. Gudstjänsten bär rubriken Hoppet bär oss.

– Under undantagstillståndet då det är så mycket som begränsar oss behöver vi en gudstjänst som lyfter fram att hoppet bär oss. Nu behöver vi tron, hoppet och kärleken som allra mest, säger ansvariga redaktören Lucas Snellman.

Till sin utformning är gudstjänsten enkel och avskalad. Under undantagstillståndet är det inte tillåtet att samla stora skaror ens till gudstjänst och därför är det bara några medverkande.

I gudstjänsten är biskop Bo-Göran Åstrand predikant och kyrkoherde Daniel Björk liturg. Vid orgeln och pianot sitter Peter Hilli och med violin och sång medverkar Heidi Åberg. I gudstjänsten hör vi också Johan Myrskog sjunga och spela sången Strömmar i öknen som han själv skrivit och komponerat. Psalmerna sjungs ur såväl psalmboken som tillägget till psalmboken.

Viktigt att Yle sänder andaktsprogram

– I en situation där man inte kan delta i gudstjänsten så märker vi betydelsen av att Yle sänder andakts- och gudstjänstprogram. Speciellt för äldre lyssnare och tittare är det här en mycket viktig och värdefull service, säger Lucas Snellman.

I april sänder Yle Fem flera gudstjänster. På palmsöndagen (5.4) sänds en Ökenmässa med Vasa svenska församling i repris. Påskhelgens radio- och tv-gudstjänster sänds från Sibbo nya kyrka där Sibbo svenska församling firar gudstjänst på långfredag (10.4) och påskdagen (12.4).

Församlingarnas gudstjänster och andakter via nätet

Många församlingar strömmar nu sina gudstjänster på nätet. Information om församlingarnas sändningar finns i webbkyrkan på kyrkans webbplats evl.fi. Det lönar sig också att besöka församlingarnas Facebooksidor eftersom allt flera också sänder andakter på Facebook.

Mera information: ledande sakkunnig i kommunikation Lucas Snellman, Kyrkostyrelsen, tfn 050 566 8230
svenska.yle.fi/tro/
evl.fi/webbkyrkan