Alla nyheter

13.3.2024

Biskopsmötet föreslår en modell med två parallella äktenskapssyner i kyrkoordningen

Biskopsmötet för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland beslöt att göra en framställning till kyrkomötet om att foga en bestämmelse om två parallella äktenskapssyner till kyrkoordningen. Enligt den ena synen är äktenskapet ett förbund mellan en man och en kvinna, och enligt den andra synen ingås äktenskap mellan två personer. Det handlar om två olika teologiskt motiverade synsätt.

Biskopsmötet godkände innehållsmässigt förslaget till ändring i kyrkoordningen vid sitt möte 12 mars 2024. En av biskopsmötets medlemmar lämnade avvikande åsikt till förslaget. Dessutom fogade en medlem egna motiveringar till beslutet till protokollet.

Ärkebiskop Tapio Luoma anser att det utkast till framställning som biskopsmötet godkände är betydande.
–  Vi tar ett stort steg framåt i den diskussion om äktenskapet som pågått länge. Enligt förslaget kan alla par få kyrklig vigsel. Det här skulle också vara första gången som kyrkomötet klart beskriver båda äktenskapssynerna, också den nuvarande, säger ärkebiskopen.

Förslaget till ändringar i kyrkoordningen går nu vidare till kyrkans laggranskningskommitté för granskning. Efter det kan biskopsmötet då det samlas i april göra sin framställning till kyrkomötet. För att godkännas i kyrkomötet krävs att trefjärdedelar av ombuden ställer sig bakom förslaget. Kyrkomötet samlas nästa gång 13–17 maj.

Om förslaget godkänns i kyrkomötet skulle prästerna i evangelisk-luterska kyrkan i framtiden kunna viga till äktenskap i enlighet med den av de två parallella äktenskapssynerna som hen företräder. Det handlar uttryckligen alltså om rätten att välja mellan två parallella och jämbördiga sätt att se på äktenskapet.

Prästerna skulle alltså ha möjlighet att förrätta kyrklig vigsel eller välsignelse till äktenskap mellan par av samma kön men också ha rätten att låta bli. Enligt förslaget blir det församlingens skyldighet att svara mot rätten till kyrklig vigsel för par av samma kön och kyrkoherdens uppgift att se till att detta förverkligas.

Modellen stöder kyrkans enhet

Biskopsmötet menar att man med två parallella äktenskapssyner erkänner det faktum att det i kyrkan finns oenighet i frågan, men på ett sådant sätt att det inte splittrar kyrkan och inte kränker någons rättigheter.

Att kyrkan har två parallella sätt att se på äktenskapet betyder inte att man behöver godkänna båda synerna, utan att man accepterar att det finns två olika äktenskapssyner inom kyrkan.

Biskopsmötet påminner om att en situation med två olika syner inte får leda till situationer med påtryckningar, eller där man missförstår någon avsiktligt, svartmålar någon eller sårar någon medvetet. Också arbetet måste ordnas så att man respekterar anställda som har en annan syn än man själv har och ingen ska vara tvungen att förrätta äktenskap i strid med sitt samvete.

Biskopsmötet påminner om att kyrkan har anvisningar för hur man bygger en trygg församling och principer för respektfull debatt – och dem ska man följa i mötet med personer som ser på saken annorlunda än man själv gör.

Förslaget har sin grund i ett långt arbete

Biskopsmötets förslag grundar sig på ett av de förslag som fanns i det arbete biskoparna presenterade i ett brev till kyrkomötet i augusti 2020 där biskoparna listade sex olika lösningsmodeller.

I maj 2022 bad kyrkomötet biskopsmötet fortsätta arbetet med att finna möjliga lösningar på den oenighet som råder kring äktenskapssynen. I bakgrunden fanns ett ombudsinitiativ om att be biskopsmötet bereda en framställning till kyrkomötet om vigsel och välsignelse av par av samma kön. Kyrkomötet godkände inte initiativet utan sände det för kännedom till biskopsmötet.

Mera information:
Biskopsmötets webbplats (på finska)
Biskopsmötets protokoll finns i webbtjänsten domus.evl.fi.

Kari Kopperi, biskopsmötets generalsekreterare, kari.kopperi@evl.fi, tfn 050 594 1317
Om intervjuer med ärkebiskop Tapio Luoma: specialmedarbetare Meri-Anna Paloniemi, meri-anna.paloniemi@evl.fi, tfn 040 141 6348

Texten har uppdaterats 14.3 med en tydliggörande formulering i den andra meningens början: ordalydelsen Enligt den första synen… har ersatts med Enligt den ena synen…