Sjukhussjälavård handlar om att stöda patienter på sjukhus, vårdinrättningar och inom den öppna vården, samt deras anhöriga och personalen inom vården. Till arbetets speciella natur hör att närma sig människor på ett finkänsligt sätt och att betona värdigheten i det mänskliga livet.

En sjukhusteolog är en präst eller lektor som verkar vid ett sjukhus eller en inrättning i samarbete med personalen och församlingens övriga anställda. Sjukhusteologen ger också utbildning åt vårdpersonalen. Sjukhusprästen kan ge nattvard eller ge en döende smörjelse vid sjukbädden. Hen kan också jordfästa patienter som dött.

En av de viktigaste principerna för själavårdsarbetet är att möta människan i den livssituation som hon just då befinner sig. Inom hälsovården ses själavården som en del av helhetsvården av patienten. Det är speciellt viktigt att man respekterar att varje enskild patient är unik och att man respekterar dennas övertygelse. Vid sidan av personliga samtal utför sjukhusteologen kyrkliga förrättningar och ordnar andliga tillfällen vid sjukhuset.

Läs mera om det stöd kyrkan kan ge vid sjukdom