Tillbaka till ordlistans förstasida

Protestant, Protestantism

Protestant är en person som bekänner sig till den protestantiska tron. Till protestantismen räknas de kyrkor och religiösa samfund som uppstod som en följd av 1500-talets reformation. Då splittrades den västliga kristenheten i två: den romersk-katolska kyrkan och olika protestantiska grupperingar.

Namnet protestantism härstammar från riksdagen i Speyer 1529 som fattade beslut om att kväsa reformationen. De evangeliska, det vill säga de som ställde sig på reformationens sida, protesterade mot detta majoritetsbeslut som kränkte samvetsfriheten, och bildade sedan egna protestantiska samfund.

Protestantismen är ett brokigt och svårdefinierat begrepp. Till de protestantiska kyrkorna hör bland annat de lutherska och reformerta kyrkorna, den anglikanska kyrkan och en stor grupp små kyrkor som uppstod efter reformationen. Det uppstår hela tiden nya protestantiska samfund.