Evangelisklutherska kyrkan i Finland är ett offentligt-rättsligt samfund, vars ställning är definierad i rikets allmänna lagstiftning. I kyrkolagen finns stadgar om kyrkans organisationsform och förvaltning.

Riksdagen stiftar kyrkolagen, på förslag av kyrkomötet. Ändringar i lagen kräver tre fjärdedels majoritet i kyrkomötet.

I den separata kyrkoordningen stadgas ännu utförligare om kyrkans administration. Där finns också bestämmelser om kyrkans verksamhet. Kyrkoordningen antas av kyrkomötet.

Riksdagen kan inte stifta en ny kyrkolag eller ändra gällande kyrkolag utan initiativ från kyrkomötet. Då den stiftar en lag kan den inte avvika för mycket från kyrkomötets förslag. Endast justeringar av teknisk natur, som inte inverkar på sakinnehållet är möjliga. År 1994 upphävdes den bestämmelse i riksdagsordningen enligt vilken endast de som är medlemmar i kyrkan fick delta i behandlingen av ärenden som rör kyrkolagen.

Nuvarande kyrkolag trädde ikraft år 2023.

Kyrkolagen: Kyrkolag 652/2023 – FINLEX

Läs mera om kyrkans lagstiftning: Lagstiftning – EVL Plus