Tillbaka till ordlistans förstasida

Finska Missionssällskapet

Finska Missionssällskapet (FMS) är en missionsorganisation inom evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Den grundades 1859 och utför missionsarbete, utvecklingssamarbete och fredsarbete i fler än 20 länder runt om i världen, i Afrika, Asien, Mellanöstern, Oceanien och Sydamerika. Missionssällskapet vill berätta om den kristna tron för dem som ännu inte hört det goda budskapet, och att leva ut kärleken till nästan genom ord och handling.

Alla lutherska församlingar är medlemmar i Missionssällskapet. Dessutom har sällskapet personmedlemmar och andra samfundsmedlemmar som representerar kyrkans väckelserörelser och kristna organisationer. Utomlands verkar Missionssällskapet i samarbete med de lokala församlingarna.

Missionssällskapet gör ett helhetsbetonat missionsarbete där förkunnelse och tjänst hör oskiljaktigt samman. Verksamhetsformer är församlingsarbete och kristen fostran, hälsovård, diakoni– och socialarbete, utbildning samt samhällsutvecklingsprojekt.

Till Missionssällskapets verksamhet i hemlandet hör förkunnelsearbete, information, utbildning och ungdomsarbete. Sällskapet missionsfest ordnas årligen i samarbete med någon lokal församling. Missionssällskapet ger ut den finskspråkiga tidningen Suomen Lähetyssanomat och den svenskspråkiga tidningen Mission. Missionssällskapets verksamhetshus finns i Helsingfors.

Missionssällskapet verkar med andligt och ekonomiskt stöd från församlingarna och privatpersoner. För utvecklingsprojekt får det också stöd från utrikesministeriets medel för utvecklingssamarbete.

Finska Missionssällskapets webbplats: finskamissionssallskapet.fi