Tillbaka till ordlistans förstasida

Kristen fostran, fostran

Fostran och undervisning är en viktig del av kyrkans grundläggande uppgift redan utgående från dopbefallningen. Att lära ut kristen kunskap och livsstil hör nära samman med kyrkans väsen.

Viktiga former inom fostran av barn under skolåldern är dagklubbar, familjeklubbar och söndagsskolor. För barn i skolåldern finns många slag av klubb-, utfärds- och scoutverksamhet. Inom ungdomsarbetet har konfirmandarbetet och hjälpledarverksamheten i anslutning till det en central roll inom verksamheten som helhet.

Kyrkans vuxenfostran baserar sig oftast på smågruppsverksamhet. Till den hör bland annat diskussions- och bibelkretsar samt studiecirklar. Vid sidan av dessa traditionella verksamhetsformer har det uppstått nya verksamhetsmodeller, som till exempel retreater och mångsidig frivilligverksamhet. Möjligheten att som vuxen fördjupa sina kunskaper om den kristna tron och stärka sin kristna identitet ses som ett viktigt mål. Det betonas i alla former av kyrkans verksamhet för vuxna och vid de tillfällen där kyrkan indirekt möter vuxna, så som i rollen som föräldrar till barn och ungdomar, vid förrättningssamtal och i gudstjänstlivet.

Församlingens verksamhet bland arbetslösa, pensionärer och äldre människor är av tradition rätt omfattande. Den innehåller också aspekter av fostran och undervisning.