Tillbaka till ordlistans förstasida

Finlands evangelisk-lutherska Folkmission

Finlands evangelisk-lutherska Folkmission (fi. Suomen Evankelis-luterilainen Kansanlähetys, SEKL) uppstod år 1967 genom influenser från den så kallade nypietismen eller femte väckelsen. Det blev en av lutherska kyrkans missionsorganisationer år 1971.

Folkmissionen betonar sambandet mellan det arbete som sker på missionsfältet och det som sker i hemlandet. Dess vision är “Raamattu rakkaaksi – evankeliumi kaikille”. Organisationens mål är att förverkliga Jesus missionsbefallning både nära och fjärran.

FELF är den första finländska missionsorganisation som inledde missionsarbete i Europa. Folkmissionen verkar hemma i Finland via 17 distrikt i samarbete med lokalförsamlingarna. Förbundets centralkansli finns i Ryttylä i Hausjärvi.

Folkmissionens missionärer verkar i bland annat Japan, Etiopien, Mellanöstern, Ryssland och Estland. Missionärerna arbetar med hälsovård, i församlingar och skolor, producerar radioprogram och översätter Bibeln samt sprider kristen litteratur.

I Finland utför Folkmissionen evangelisationsarbete samt missionsfostran och -utbildning bland annat vid Kansanlähetysopisto i Ryttylä. Folkmissionen utövar också publikationsverksamhet och ger bland annat ut veckotidningen Uusi Tie.

Folkmissionens webbplats: kansanlahetys.fi