Tillbaka till ordlistans förstasida

Evangelisk väckelsekristendom

Den evangeliska väckelsekristendomen är en internationell strömning som överskrider samfundsgränserna och som till största delen har sina rötter i Amerika.

De evangeliserande rörelsernas verksamhet riktar in sig på att nå dem som blivit främmande för tron, både i hemlandet och utomlands.

Den evangeliska väckelsekristendomen betonar ett medvetet trosbeslut, pånyttfödelse och Bibelns auktoritet. Den riktar kritik mot att gränsen mellan kyrkan och “världen” har blivit otydlig, att kyrkan har anpassat sig till “världen”. Målet är att föra människor – också kyrkans medlemmar – till en personlig tro genom att de lyssnar till Guds ord.

Den evangelisationsrörelse som uppstod i Finland på 1960-talet kallas den femte väckelsen eller nypietismen.