Alla nyheter

3.12.2018

Sara Grönqvist sköter själavårdsfrågor på Kyrkostyrelsen

Kyrkostyrelsen anställde i slutet av november kaplanen i Väståbolands svenska församling Sara Grönqvist som sakkunnig i själavård vid Kyrkans central för det svenska arbetet på Kyrkostyrelsen. Hon tillträder i januari 2019.

Grönqvist kommer att arbeta med Samtalstjänsten och själavårdschatten. Utöver det ska hon utveckla nya former för samtalshjälp och själavård på nätet. Grönqvist anställs för tiden 1.1.2019-31.12.2021.

Ansvaret för Samtalstjänsten i södra Finland har tidigare legat hos Helsingfors kyrkliga samfällighet medan verksamheten i Österbotten har skötts av frivilliga verksamhetsledare i prosterierna. Från början av nästa år kommer Kyrkans central för det svenska arbetet att ha helhetsansvaret för Samtalstjänsten och fortsätta att integrera själavårdschatten och andra former av själavård och samtalshjälp på nätet i verksamheten.

Mera information:
direktor Sixten Ekstrand, tfn 040 1426 674
ledande sakkunnig Stefan Myrskog, tfn 040 5311 275

Ett fotografi av Sara Grönqvist finns som bilaga.