Alla nyheter

12.4.2019

Påskhelgens budskap i radio, tv och på nätet

Palmsöndagen inleder stilla veckan och har fått sitt namn av den dag då Jesus red in i Jerusalem på en åsna och människorna strödde palmkvistar framför honom. I Norden har palmkvistarna ersatts med kvistar av vide och under påsken är det vanligt med fjäderprydda kvistar som pynt och prydnad men också som gåva.

Under stilla veckan hälsas Jesus välkommen som kung men går mot förnedring, lidande och död. Det är en dramatisk vecka då vi dag för dag får följa historien om Kristus lidande. Men det är också en stor och helig vecka som rymmer mycket av det viktigaste i kristen tro; hur Jesus firande av nattvard med sina lärjungar kom att leva vidare ännu idag, hur hans död försonar hela världens synd och uppståndelsen från det döda. En viktig vandring som går genom mörker till ljus.

Palmsöndagens gudstjänst i radion

Palmsöndagens gudstjänst kan radiolyssnarna fira tillsammans med Malax församling. I familjegudstjänsten medverkar barnkören, kompisskolan och dagklubben. Liturg och predikant är Tomi Tornberg och Katri Lax är kantor.

Söndag 14.4 klockan 13.03 i Yle Vega

Påskens tv-gudstjänster sänds från Närpes kyrka

Den här påsken sänds tv-gudstjänsterna från Närpes kyrka. På långfredagen är Marcus Jakobsson predikant, Tom Ingvesgård liturg och Sam Lindén organist. Textläsare är Kerstin Lillbåsk

Kantor Gerd Lindén leder församlingskörerna i gudstjänsten där också Pörtomkören och Laudate medverkar. Tv-regin sköts av Rufus Hedengren.

Fredag 19.4 klockan 12.00 i Yle Fem och klockan 13.03 i radiokanalen Yle Vega

I påsksöndagens tv-gudstjänst är Ulf Sundqvist predikant, Ann-Mari Audas-Willman liturg och Sam Lindén organist. Barnkören och bandet We Play leds av kantor Gerd Lindén. Kören Övermark gospel leds av Nanna Rosengård.

Tv-regi av Rufus Hedengren.

Söndag 21.4 klockan 12.00 i Yle Fem och klockan 13.03 i Yle Vega

Radioandakter i stilla veckan och påskveckan

Blåmåndag, vittisdag, dymmelonsdag – i Andrum talar Gunnel M Helander från Hangö om Stilla veckans dagar och vad de kan lära oss. I aftonandakterna talar John Vikström i Åbo om det som egentligen är för svårt att tala om – Jesus lidandes historia och hela mänsklighetens vånda, med musik av Arvo Pärt och J.S Bach.

Efter påsken, i påskveckan, talar Henna Liljeström från Borgå om de tankar påsken väcker, om stor fest och glädje, men också om sorg över en kär människa och det kristna hopp om återseende som styrker och bär. Varje andrum avslutas med jubelpsalmen Uppstått har Jesus, hurra, hurra!. Också Cecilia Forsen, Helsingfors, talar om glädje mitt i sorgen, om det nya livet som spirar i naturen och det nya livet i Kristus.

Måndag – torsdag 13-16.4: Andrum klockan 6.54 och 9.10, Aftonandakt må -to klockan 19.15
Tisdag – fredag 23-26.4: Andrum klockan 6.54 och 9.10, Aftonandakt klockan 19.15

På långfredagen, påskdagen och måndagen läser Karin och Fredrik Erlandsson från Mariehamn liturgiska texter i aftonandakten klockan 19.15.

Påskbudskapet i sociala medier och på webben

Inför stilla veckan och påsk publicerar kyrkan en påskvandring med bilder och texter på webbplatsen evl.fi/pask och i sociala medier. Påskens berättelse börjar på palmsöndag och efter det får man dag för dag följa Jesus liv; från intåget i Jerusalem till att kvinnorna hittar den tomma graven. Bilderna i påskvandringen publiceras förutom på kyrkans webbplats också på Facebook och Instagram.

Bilagor:
Ett fotografi från Närpes kyrka. Fotograf Rufus Hedengren.
Bildtext: Sam Lindén, Gerd Lindén, Ann-Mari Audas-Willman, Tom Ingvesgård och Nanna Rosengård välkomnar tv-tittarna till Närpes kyrka på långfredagen och påskdagen.

Ett fotomontage från påskvandringen på nätet. Foto Getty Images, textmontage Rufus Hedengren.
Bildtext: På palmsöndagen red Jesus in i Jerusalem på en åsna.

Mera information:
ledande sakkunnig inom kommunikation Lucas Snellman, tfn 050 5668 230