Alla nyheter

6.5.2024

Ny forskningspublikation ger inblick i hur apokalyptisk religion används i politik

Vår tid är fylld av hot: epidemier, krig och naturkatastrofer. Vår tid har till och med kallats apokalyptisk. I den politiska retoriken finns ekon av religion och hotbilder ur religionen.

Apokalyptik är en religiös idéströmning där man målar upp undergång och frälsning. Det goda och det onda, ljuset och mörkret för en stor strid om vem som vinner. Spår av apokalyptik syns i såväl judendomen, kristendomen som islam. Det finns också världsliga versioner av apokalyptik.

Verket Apokalypsi nyt! Perikadon politiikka (ung. Apokalyps nu! Undergångens politik) publiceras måndag 13 maj klockan 14–15 vid Helsingfors universitet, Metsätalo, Unionsgatan 40, sal 2. Det går också att följa med evenemanget via Helsingfors universitets Zoomkanal.

Publikationstillfället öppnas av chefen för Alexanderinstitutet, historiker Markku Kangaspuro. Redaktörerna för publikationen TD, professor i Nya testamentets exegetik, docent Niko Huttunen och FD, docent i Rysslands kulturhistoria Elina Kahla håller inlägg. På slutet talar experten på Förenta staternas religionspolitik Markku Ruotsila.

Den nya publikationen ger en inblick i apokalyptiken utifrån religiösa grundkällor och dess aktuella tillämpningar inom USA, Ryssland, islamistisk jihadism och miljötänkande.

I USA är apokalyptik en grundinställning i landets politiska teologi, som genom historien tagit sig allt fler uttryck. Vid sidan av den positionerar sig QAnon, konspirationsteorier och teorier om ödlemänniskor.

Den apokalyptiska ideologin i den ryska världen predikar om oundvikligt lidande och heligt krig, om Rysslands speciella roll i kampen mot onda krafter för att förhindra världens undergång. Spåren av det ser vi i Ukraina.

Inom den islamistiska världen är det mycket vanligt med att man väntar på undergången. Jihadister utnyttjar den här tron för att skapa brådska och en atmosfär av ovillkorlighet: vi måste strida nu för den yttersta domen kommer.

Ett exempel på miljökatastrofens förvärldsligade apokalyptik erbjuder Pentti Linkola och Günter Anders. Anders menar att ”det dåvarande [kristna] budskapet var glatt. Det löd: ’Framtiden har börjat.’ Dagens budskap är däremot fruktansvärt i sin enkelhet. Det lyder: ’Framtidslösheten har börjat.’”

Skribenterna i boken Apokalypsi nyt! Perikadon politiikka är Mika Aaltola, Niko Huttunen, Elina Kahla, Santeri Kytöneva, Marco Nilsson, Vesa Oittinen, Heikki Pesonen, Markku Ruotsila och Sakari Säynäjoki

Boken ingår i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands forskningspublikationsserie.

Länk till boken Apokalypsi nyt! som nätpublikation i webbtjänsten Kyrkans publikationer: https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4381

Länk till boken Apokalypsi nyt! Kyrkans forskning och utbildnings webbutik MyGrano:
APOKALYPSI NYT! PERIKADON POLITIIKKA (KH10214P) – Kirkon tutkimus (mygrano.fi)

Mera information:
Elina Kahla, Helsingfors universitet, elina.kahla@helsinki.fi, tfn 050 563 6308