19.12.2017

Kyrkans samtalstjänst hjälper mot julångest

Julen för med sig många förväntningar på en själv, hemmet, livskamraten, barnen, släkten och vädret. Det kan vara svårt att få julstämning och uppleva julfrid. För en del kan julen också vara förknippad med svåra minnen och känslor av ensamhet.

Även om de egna möjligheterna att påverka kan vara begränsade hjälper det ofta att prata. Under julen erbjuder Kyrkans samtalstjänst varje dag personer som lyssnar och samtalar på finska och svenska, per telefon, via webb och traditionella brev.

‒ Det lönar sig att tala ut om julångesten och stressen med dem som har jour i kyrkans samtalstjänst. Ett anonymt och konfidentiellt samtal kan göra situationen mycket lättare. Man kan prata om livet som det är, utan krav på prestation eller framgång, berättar Titi Gävert, sakkunnig inom kyrkans telefon- och nätjour vid Kyrkostyrelsen.

Nätjour erbjuder konfidentiell och anonym samtalshjälp

Nätjouren ger möjlighet att skriva och berätta om sin livssituation, i ungefär samma format som ett e-postmeddelande. Man får ett svar av en kyrkligt anställd eller utbildad frivillig inom ett par dagar.

‒ Ibland behöver man få dela sina upplevelser med någon, men behöver mer tid att sätta ord på det än vad ett telefon- eller chattsamtal kan ge. Då är nätjouren ett alternativ som ger mer utrymme för eftertänksamhet och reflektion, säger Mikaela Steffansson, verksamhetsledare för den svenskspråkiga samtalstjänsten vid Helsingfors kyrkliga samfällighet.

Nytt telefonsystem ger möjlighet till direkt kontakt

På våren tog Kyrkans samtalstjänst i bruk ett nytt telefonsystem som ger en direkt och säker förbindelse till jouren. Eftersom tekniken ger företräde åt nya kontakter kan fler än tidigare få möjlighet till samtal.

De jourhavande är kyrkans utbildade frivilliga och anställda som har tystnadsplikt. Man får hjälp på både finska och svenska. Den svenskspråkiga telefonjouren är öppen varje kväll klockan 20-23 och nås via nummer 0400 22 11 90.

På webben kan man söka hjälp dygnet runt via nätjouren där man får svar inom några dagar, också under julhelgen. Chattjouren ger möjlighet till samtal i realtid måndag-torsdag klockan 18-20. Samtalen är konfidentiella och den anställda ser inte användarens identitet.

Under 2016 tog Kyrkans samtalshjälp emot ca 73 000 telefonsamtal via Samtalstjänsten, ca 2 000 sökte hjälp via chat och 1 300 via nätbrev. Dessutom svarade man också på helt traditionella brev per post.

Mera information:
Titi Gävert, sakkunnig inom kyrkans telefon- och nätjour, Kyrkostyrelsen, tfn 050 326 4789, titi.gavert@evl.fi
Mikaela Steffansson, verksamhetsledare för den svenskspråkiga samtalstjänsten, Helsingfors kyrkliga samfällighet, tfn 050 3800 660, mikaela.steffansson@evl.fi
Simon Lampenius, koordinator för sociala medier, Kyrkostyrelsen, tfn 050 3624 005, simon.lampenius@evl.fi
www.samtalstjanst.fi
www.kirkonkeskusteluapua.fi

Tillbaka till toppen